zaterdag 3 februari 2018

Deel 5 van De quilt van Suze en Sophie!

Er zijn al 302 mensen lid van de Facebook groep "De quilt van Suze en Sophie"! Wie had dat kunnen denken. Nu moet ik wel toegeven dat niet zo heel veel mensen deze quilt aan het maken zijn, maar er komen steeds meer actieve leden bij.

En sommigen zijn wel heel actief! Zo leuk om te zien waar mensen mee bezig zijn en hoe het wordt. Ik plak hier wat foto's bij die ik van Facebook geplukt heb, want niet iedereen zit op Facebook mee te kijken. Deze foto's laten dus niet mijn voortgang zien... was het maar zo!



Ik heb deze weken niet zoveel tijd vanwege alle toetsen van mijn leerlingen die ik na moet kijken. En vorige week waren we het hele weekend weg. Toen heb ik wel in de auto nog twee Turkey Tracks afgemaakt. De steekjes gingen best wel goed. En bovendien, af is af en in het donker onder de quilt zie je het toch niet zo goed, haha!



Wat minder goed ging waren de berichten over de Flying Geese. Het patroon is helemaal goed, maar ook bij mij was het naaien iets te enthousiast gegaan, de naden iets te ruim. En een aantal keren een ietsie is toch uiteindelijk te veel. Dus mijn blokken waren niet 12,5 inch RUW (dus niet in de quilt genaaid, want dan moeten ze 12 inch AF zijn). Ik had eigenlijk bijna geen randje om als naad te gebruiken om de blokken in de quilt te naaien.... Uithalen is geen optie, want dan beschadig je misschien wel iets.



Dus ik heb straks een mooi kleedje met 8 blokken en ben weer opnieuw begonnen met het tekenen van de Flying Geese op de luierinlegjes.... Dat is even een tegenvaller, maar ja.




Dus weer een paar dingen geleerd! Hier komen de TIPS:

1. Meet het papieren patroon na het printen goed na! Sommige printers printen niet zuiver, dat kan aan de instellingen liggen.

2. Teken om de delen in het patroon de naadbreedte erbij. Bij een update zal ik dat ook doen. Maar nu moet je dus zelf overal 1/4 inch als rand erom heen tekenen.

3. Teken op de achterkant van de stof ook de stiklijnen af. Dan naai je nauwkeuriger en zie je of het fout gaat.

4. Naai eerst één blok en meet het na. De RUWE maat moet 12,5 inch zijn.

Ik ben heel blij met alle adviezen die mensen geven. Want ik vind het leuk om zo bezig te zijn, alleen ik ben geen super geoefende quiltster. Het bijna dagelijks werken met naaimachientjes reviseren en testnaaien, laat weinig tijd voor ingewikkelde patronen.
Maar ik leer nu zoveel! En ook dat ik op de hand werken ook heel ontspannend vind. Ik heb ontdekt dat in de avond even appliqueren echt rustgevend is.

DEEL 5.

Maar nu over naar deel 5. Niet zo heel spectaculair, veel dames zijn er al mee bezig geweest. Toch goed om even te lezen en te kijken naar de valkuilen en de mogelijkheden.

We gaan de Punten afmaken en de Turkey Tracks omlijsten.



Voor de Punten heb je de vierkantjes met de blokjes gemaakt en de molentjes. Kijk even in de quilt, daar zie je hoe de Punten om het middenstuk met de Wedding Rings geplaatst zijn. Suze en Sophie zijn daar niet altijd consequent geweest in hoe de delen met de kleine blokjes gericht zijn.













Nu mag je natuurlijk helemaal zelf weten hoe je het doet, ik geef alleen een voorbeeld hoe ik het ga doen. Bij de foto hierboven zie je dat Sandra het net andersom gedaan heeft, maar dat maakt niet uit. Kijk zelf hoe je het wilt doen.

Per Punt heb je 4 driehoeken nodig die AF twee zijden van 3 inch hebben. Teken het uit en teken om de hele driehoek een naad van 1/4 inch. Dan weet je op welke maat je de stof moet knippen. Teken op de achterkant van de stof dan wel de naailijn af, om zo nauwkeurig mogelijk te naaien.



De Punten voor Rechtsboven (RB) en Linksonder (LO) ga ik zo maken. Van de kleine vierkantjes wijzen de donkerste blokjes naar rechts, ze komen tegen de buitenrand van de Punt aan te zitten.



De Punten voor Linksboven (LB) en Rechtsonder (RO) maak ik dan op deze manier. Precies in spiegelbeeld. Eigenlijk is het hetzelfde papieren patroon, de lijnen heb ik ook aan de andere kant doorgetrokken. Je ziet dat de gekleurde blokjes weer allemaal tegen de buitenrand van de Punt aan zitten.



De Turkey Tracks krijgen hun omlijsting! Er komt een rand omheen van AF 1,5 inch.  Het lapje met de Turkey Tracks moet je op RUW 9,5 inch snijden. Teken voor de zekerheid het vak van 9 inch in het vierkant af om netjes te kunnen werken.

De stroken voor de rand snijd je dus op RUW 2 inch. Knippen mag ook...

De randen kan je op verschillende manieren aannaaien. Als een schilderijlijst, keurig in verstek bijvoorbeeld. Ik zou dat niet doen, omdat dat nergens in de quilt zo gaat en extra moeilijk is.

Je zou twee stroken van 9,5 inch x 2 inch kunnen snijden en die aan de zijkanten van het blok kunnen naaien. Daarna zet je er twee stroken van RUW 12,5 x 2 inch aan. Dat is de makkelijkste methode.



Een andere methode gaat uit van vier gelijke stroken van RUW 2x11 inch die rond het blok gezet worden. Ik heb een voorkeur voor deze manier van omlijsten, omdat ik het ook bij de molentjes vind passen. Ik heb de randen twee kanten op laten draaien en gekozen waar ik de rechtsom of linksom draaiing ga gebruiken.

Het vastnaaien lijkt moeilijk, maar dat valt wel mee!


Je naait de eerste strook vast tot de stippellijn. Dan kan je de tweede helemaal vastnaaien en de derde en de vierde strook ook. Daarna naai je de rest van de eerste strook vast. Als je dit in serie doet voor de eerste 8 Turkey Tracks en daarna precies andersom voor de andere 8 Turkey Tracks, dan ben je zo klaar.....

Ik ga weer verder met nakijken! En morgen vieren wij hier een verjaardag, dus het huis moet nog een beetje opgeruimd worden. En alvast iets voor het eten voorbereid. Genoeg te doen dus!

Jullie succes met dit deel van de quilt. En voor de starters: rustig aan, begin bij het begin. Er is geen haast bij. Lekker doorgaan, dan komt het ooit wel af!