vrijdag 19 augustus 2016

Aan de strijk.

Gisteren de stoffen voor Het Jak gewassen en gedroogd in de wasdroger. Door diverse mensen was mij geadviseerd eerst te wassen om te voorkomen dat het jakje na een wasbeurt een maat kleiner zou worden. Dat zou jammer zijn van al het werk. Bovendien gebruik ik verschillende stoffen, die allemaal iets anders zullen krimpen.

Begonnen met de randen te zigzaggen.
Daarna alles in de wasmachine op 40 graden. Met Color-catch doekjes en natuurlijk nog handdoeken erbij, zodat de machine niet voor niets draaide.
 En later de hele handel in de droger.
Vanmorgen alle lappen gestreken.

Nu ben ik moed aan het verzamelen voor het begin. De eerste knip met de schaar is het ergst, net zoiets als de eerste kras op de auto.
Omdat ik voor de zekerheid nog deze machine wilde testen voor de nieuwe eigenaresse er morgen mee kennismaakt, een tussendoor-projectje gemaakt.

De inspiratie kwam van de Bee die Marlies Wolda van De Quiltmuis laatst had georganiseerd voor Joke Faber, een Nederlandse handwerkster uit Zweden. Joke was voor vakantie in Nederland en vond het gezellig om met een aantal mensen kennis te maken. Het is de moeite waard om het blog van Joke eens te bekijken, want ze schrijft erg leuk en maakt ook mooie foto's van al haar uitstapjes in Zweden. Bovendien zijn haar borduurwerken geweldig om te zien! Ze kan razendsnel borduren en heeft heel veel gemaakt. Omdat Joke nu met het vliegtuig naar Nederland was gekomen had ze alleen een 'klein' werkje mee dat binnen 2-3 dagen af was. Ik vond het nog een hele lap!

http://johanna-zweden.blogspot.nl


Een van de deelnemers aan de Bee had een rol mee waarin ze haar nog-niet-aan-elkaar-genaaide quiltblokken of stukjes kon neerleggen en opgerold zo mee kon nemen. Dat leek mij ideaal! 
Als je net op de eettafel een rangschikking hebt gemaakt is het vervelend als alles weer in een bakje opgeruimd moet worden. Ik maak dan wel foto's van het geheel, maar voor je het weet is er iets weg.

Als je flanel aan de binnenkant hebt, blijven je stofjes bijna vanzelf plakken en schuiven zeker niet zomaar weg. Toevallig kreeg ik een naaimachine binnen die heel goed verpakt was met oude lappen flanel. Wat een gelukkig toeval!

Zo heb ik het gemaakt:
-een lap flanel 
-een lap mooie stof
-stroken stof van zelfkant naar zelfkant (110 cm x 3 cm)/ vier lintjes

1. Naai de lappen met de goede kanten rondom op elkaar, laat een stukje open om te keren.
2. Knip de hoekjes schuin weg, keer de lap en strijk.
3. Naai op korte afstand van de rand rondom, zo blijven de naden plat.
4. Strijk de strook over de lengte dubbel, vouw open en knip op de strijknaad.
5. Naai van de stroken bandjes van ongeveer 50 cm ( maakt niet uit hoe, ik heb in de uiteinden knoopjes gelegd). Uiteindelijk heb je vier bandjes of vier lintjes.
6. Zet het midden van de bandjes op vier plaatsen vast aan de korte zijde van de lap.
7. Rol de lap op en knoop de bandjes vast.
Hoe groot je de lap maakt kan je zelf bepalen. Die van mij is ongeveer 50 x 100 cm. De mooie rol die de inspiratie voor dit vormde, was doorgestikt en met een biasband-rand gemaakt en met twee bandjes. Ik weet niet of daar vulling in zat, dus eigenlijk een quiltje is. Die rol lijkt me ook iets steviger.
Maar ik ben hier ook tevreden mee.
Natuurlijk moest er een etiketje op van de Featherweight. De eerste uit mijn winkeltje die ikzelf gebruik. En het is niet eens genaaid met mijn Featherweight. De rol kan morgen mee naar de Featherweight Bee. En de naaimachine is echt geweldig, helemaal goedgekeurd!