zondag 14 december 2014

Free Motion Quilt voet en andere hulpmiddelen.

Op zondag even tijd voor een werkje tussendoor. Iets wat klein is en snel klaar en waarbij veel verschillende accessoires gebruikt konden worden. Om uit te proberen.

Ik knipte een halve kerstboom van een dubbelgevouwen papiertje. Zo is links en rechts meteen gelijk.
Met de strijk- en snijmat die we tijdens een bijeenkomst van het Randje Per Week groepje maakten en mijn vintage strijkboutje snel wat stofjes gestreken en de boom met een stam uitgeknipt.
Met spikkeltjes speciale lijm de delen op de ondergrondstof geplakt. Dan hoef je geen spelden te gebruiken.

Nu was het de beurt voor de Free Motion Quilt voet. Je kan er alle kanten mee opnaaien. Ik maakte een soort zigzagsteek langs de randen van de appliquaties.
Je ziet dat de bovenkant van het quiltvoetje een laagje tape heeft gekregen.
De bedoeling van dit voetje is dat het de stof laag houdt als de naald weer omhoog komt. Gaat op dat moment de stof ook omhoog, dan worden de steekjes niet goed of worden steken overgeslagen. Het is wel nodig dat het voetje van de stof omhoog komt als je de stof een stukje wilt verplaatsen. Dat beetje tape zorgt er net voor dat als de naaldstang het pookje optilt, het voetje net een klein stukje verder opgetild wordt.

Nadat de boom op zijn plaats vastgenaaid was, heb ik met de Frixtion pen letters geschreven. 

Nu was het tijd voor de andere quiltvoet, de nieuwe aanwinst. Deze heeft een open stukje. Ik vond het prettig werken, ondat je zeker bij het maken van letters nu heel goed ziet waar je de naald plaatst.

Ik heb iedere letter 2x gestikt met een klein steekje. Je kan de losse draden zo afknippen. Die komen niet meer los! Het enge is wel dat eventuele fouten ook niet meer weg te halen zijn.
Met de strijkbout waren de lijnen van de stift als door een wonder verdwenen.
Nu de MicroStitch erbij. De kleine pennetjes zetten de top, vulling en achterkant heel snel op elkaar. Ik had de deurmat met de plastic borsteltjes eronder, dat werkt geweldig goed!

Met de pen en een liniaal een rasterpatroon getekend.
Volgende voet was de Walking foot, ook wel de boventransport-voet genoemd. Hiermee worden de stoflagen gelijkmatig voortbewogen, zowel de onderste laag als de top. Er zit een geleider op, maar ik had nu al de strepen op de stof gezet....

Ik zette de steekgrootte op maximaal en naaide volgens de getekende lijnen steeds tot aan de kerstboom. Daar aangekomen deed ik een paar steekjes weer terug en knipte dan de bovendraad af. 

Als je dan aan de onderdraad trekt voor je die afknipt, ben je het uiteinde van de bovendraad ook kwijt en zit de bovenkant van je werk er netjes uit.

De rand eromheen stikte ik met de 1/4 inch voet snel en makkelijk vast.
Voor de kerstboom had ik knoopjes liggen. Ooit gekocht omdat ik ze zo schattig vond. Alleen bleken het nu knopjes met splitpennetjes te zijn. Met de kleine priem van Singer gaatjes tussen de weefseldraden van de stof gemaakt.
De knoopjes verspreid neergelegd, foto gemaakt en ongeveer zo de knoopjes vastgemaakt.
Nu nog even de rand met de hand vastzetten aan de achterkant. Dat zou ook met de naaimachine kunnen, maar ik vind het mooier met de hand. De boom staat niet in het midden, dat was ook niet de bedoeling. Ik ben wel blij dat ie recht staat!

Het zou leuk zijn dit project ook eens helemaal op de traditionele methode met de hand te doen. Dus echt de boom appliqueren, een stitchery met kleine steekjes, doorquilten met de hand.

Zal zeker ook erg mooi worden. En misschien wel mooier. Maar dit was ideaal om even van alles te proberen!