woensdag 12 november 2014

Cathedral Windows.

Cathedral Windows is een techniek van lapjes vouwen zoals je op de kleuterschool al leerde, puntjes naar het midden, waarna je een gekleurd vierkantje neerlegd en de randjes van het grote lapje gaat omvouwen. Die randjes naai je vast en dan heb je je eerst raampje af.

Ik had het al een keer op de site van Atelier Bep gezien. Een schattig kussentje had Bep ermee gemaakt.

Het bleef een beetje kriebelen om deze Cathedral Windows een keer te proberen.
Na een workshop snap je helemaal hoe het moet, maar er staan genoeg tutorials op internet om te beginnen met deze methode.
Ik was begonnen met ongebleekt katoen als basis. Van de zomer gekocht op de Weversmarkt in Hoorn. Het was een hele stapel lappen die ooit de planken van een marktkraam hadden bedekt. Hier en daar zitten kleine gaatjes waar nietjes hebben gezeten. Ik heb een gaatje gestopt.
Het is mooie stof: simpel, maar degelijk.
De gevouwen vierkantjes stik ik met de naaimachine in model en aan elkaar. De puntjes eerst met een paar steekjes en naald en draad. De gekleurde raampjes deed ik met de hand. 
Maar het gaat zo langzaam! En de vierkantjes zijn zo klein! Net iets meer dan 4 cm...
Zondag een paar uur eraan gewerkt en hoewel het beter ging, was ik nog niet klaar met het werkje...
Het schiet dus niet snel genoeg op naar mijn zin.

Vandaag even een andere techniek toegepast. En alle begin is moeilijk, het is even uitzoeken wat handig gaat.

Ten eerst heb ik de puntjes van de lapjes met het Free Motion Quiltvoetje vastgezet. Je kan dan zonder je werk te draaien van voor naar achter en links en rechts...
Daarna probeerde ik de sponningen vast te naaien met het FM voetje, maar dat was geen succes. Onregelmatige steekjes, geen rechte lijnen.

Nu doe ik het zo:

-doe een druppeltje lijm op ieder hoekpuntje van je gekleurde raampje. 
-plak het raampje vast. Eventjes aandrukken en laten drogen.
-naai steeds de linker sponning.
-zet de naald in de hoek van het raampje, dus tussen alle raampjes in.
*
-vouw de sponning om, vanuit de ene hoek ruim naar binnen tot aan de andere hoekpunt.
-stik langs de rand van de sponning met je gewone naaivoetje en laat het smalle teentje van de voet langs de sponning lopen.
-naai door tot de andere hoek tussen de raampjes. Probeer een mooie vloeiende lijn te maken. Accepteer dat dat niet altijd lukt..
-draai je werk.
-begin weer bij *

De handgenaaide raampjes zijn mooier. Dat is van een afstand niet zo te zien. Er zit meer reliëf in het handwerk, meer 3D effect.
Maar op de machine gaat het zo veel sneller! En nu ik het op deze manier doe, wordt het ook wel netjes. Er komen nog knoopjes op de kruispunten.

Het wordt een kleedje voor op het antieke naaitafeltje. Nog een paar gekleurde lapjes om te oefenen en het is klaar.
Want de achterkant is meteen ook afgewerkt!