zondag 22 juni 2014

4FG.

FG lijkt natuurlijk op Francis Gortmaker, maar ik bedoel er 4 Flying Geese mee. Flying Feese is een patchworkpatroon dat vaak gebruikt wordt. Als Flying Geese, maar ook als sterpunten bijvoorbeeld.

Er zijn verschillende methoden om ze te maken.

1. Met drie driehoekjes.
2. Met een rechthoek en twee vierkantjes, verlies je wel wat stof als je de punten wegsnijdt.
3. Met een groot vierkant en vier kleine vierkantjes.
          Heb ik laatst gedaan, ging goed, maar heel veel snij werk.
4. Met twee lapjes.

Die laatste methode zag ik ergens op internet en ik was benieuwd of dat zou lukken.
Je weet welke afgewerkte maat het Flying Geese block heeft. 
Ik wilde de Evening Star maken van de Farmer's Wife Sampler Quilt. Daar zitten precies 4 ganzen in, van 3 bij 1,5 inch.
3 + 3 =6 inch is dan de maat van het lapje voor de lucht en 3 + 1,5 = 4,5 inch het lapje voor de gans.

Ik noteer in het boek wat ik moet gaan snijden.
De twee lapjes voor de FG leg je met de goede kanten op elkaar, je trekt een lijn diagonaal en stikt op krap 1/4 inch langs beide kanten van de lijn. Snij door.
Strijk de onderdelen open zodat de stof van de gans plat ligt, dus naar de lucht toe.
Het zijn een beetje rare vormen, maar dat komt goed.
Leg ze zo bij de bovenste punt op elkaar. De naden liggen dan niet op elkaar, dat is juist goed.
Trek weer een lijn diagonaal en stik aan weerszijden een kleine 1/4 inch van die lijn.
Snij de lijn door. Je hebt nu 2 x 2 ganzen als Siamese tweelingen aan elkaar zitten. 
Aan de goede kant zie je de ganzen zitten.
Strijk ze open nadat je een knipje in het midden van de naad hebt gedaan, zo kan je de ganzen allebei plat leggen.
Nu heb je een liniaal nodig om de ganzen op maat te snijden. Hier heb ik dus die speciale mallen voor besteld, ik krijg nu verschillende maten. Het wordt een goed ganzenjaar voor mij!
Het lukt ook wel met een gewone quilt liniaal, maar dat is veel meer passen en meten en mijn nek vindt dat niet zo aangenaam. Dus een mal dat je op de te grote gans legt en waarlangs je met een paar halen de vier zijden op maat snijdt, lijkt mij helemaal geweldig!
Op mijn zelfgemaakte antislip-design bordje (vaatdoek en schilderijframe) de onderdelen netjed gelegd, waarbij ik toch weer vergat op de bloemetjes te letten...
Maar het ziet er netjes uit.
En omdat ik erg graag wilde zien hoe mijn idee over sashings en cornerstones zou uitpakken, heb ik die er bij gedaan. En ik vind het een stimulans om door te gaan, want de moeilijkste blocken moeten nog komen van dit project!