woensdag 3 juli 2013

De Singer Gripper. Simanco 121318.


De Schoolhouse Tunic van Sew Liberated is per post gekomen en ook arriveerde er een pakje voor mij. Ik had een paar weken terug bij een grote set attachments op Ebay een Singer Gripper gezien. Nooit geweten dat zoiets bestond, maar als echte verzamelaar voelde ik gewoon dat ik die echt aan de collectie moest toevoegen!

Regelmatig rondsnuffelen op Ebay en zie daar: een Simanco 121318 Singer Gripper te koop! Zonder te bieden, want het zijn op Ebay niet altijd veilingen, er is ook vaak een vaste prijs. Als die je aanstaat kan je het artikel meteen kopen.

De Schoolhouse Tunic kwam een paar dagen geleden al binnen. Zeer vlotte verzending dus!
De beschrijving ziet er heel duidelijk uit, met veel tekeningen.
Wat tegenviel is het flinterdunne papier. Als vloeipapier om sigaretten te rollen, zo dun!
Er staan veel maten op het patroon, dus eerst uitrekenen wat mijn maat zal zijn, buste, taille, heupen opgemeten, gedeeld door 2,54 om van cm naar inch te gaan. Dat ik niet de ideale maten heb wist ik allang, maar nu kreeg ik het gevoel dat ik het figuur van een rugby-bal heb, want ik behoor met de taille in een compleet andere categorie dan met de rest. Iets afvallen is een optie, maar een beetje creatief met het patroon omspringen zal sneller effect hebben ;)

Nu  ben ik het patroon in de gewenste maat aan het overtrekken. Maar ik kan niet lang staan en als de katten rondlopen ben ik bang dat er eentje door het geritsel van het patroonpapier naar de tafel gelokt wordt. Daarom wacht ik tot ze allemaal slapen of buiten zijn.

Voor het overnemen van de patroondelen gebruik ik mijn verzameling strijkijzers als press-papier. De twee van dezelfde serie komen bij mijn oma vandaan. Ze doen hier verder dienst als boekenstandaards voor de dvd's.


Om te controleren of ik echt de goede maat heb genomen, heb ik het achterpand op een nauwsluitend shirt gelegd. 

Aangezien de patroondelen met naad zijn, denk ik dat het zo wel goed gaat.


De Singer Gripper wordt aangeprezen als een derde hand. Hij kan de stof vasthouden als je zomen lostornd, een beschrijving vasthouden als je aan het naaien bent.
Helemaal geweldig. Dat ik ooit zonder heb gekund!