maandag 4 mei 2020

Het is alweer mei! Mei 2020.....

Het is alweer begin mei! De tijd gaat snel, ookal lijkt 'ie door de speciale omstandigheden zo nu en dan stil te staan...

We zijn gezond, dat is natuurlijk heel erg fijn. We kunnen niet doen wat we graag doen, naar een stad of na een workshop op de terugweg even lekker uit eten, afspreken met opa en oma of dat de oudsten hier langskomen, maar we hebben wel in de tuin kunnen zitten en gewandeld.


We werken hier met drie personen vanuit huis. De beesten vinden het geweldig dat we zoveel aanwezig zijn! We mogen de deuren open en dicht doen en een bureaustoel delen...



Nu is het nog vakantie, dus de online-lessen of het contacten met leerlingen via de chat-functie van TEAMS zijn even gestopt. En we hebben daardoor in huis klusjes kunnen doen en wat opgeruimd.

Ook de interesse in koken en bakken is er weer.





































Dus ik ben een zuurdesem starter gestart en aangezien je daar steeds een deel van moet verversen, gebruik ik dat om een soort pannenkoek te bakken of ik stop het in een groentencake.
Ik moet nog een oplossing vinden om deze pot met bubbelend deeg een beetje warmer te houden, want het is in de keuken eigenlijk iets te koud. Op de warmere dagen vorige week ging het iets beter met de ontwikkeling van de zuurdesem. Misschien maak ik wel ergens een soort rijskastje met kruikjes.


Natuurlijk heb ik ook achter de naaimachine gezeten. Ik zal er iets van laten zien!


Dit is de Brabantse Bruiloft. In Overloon ga ik op 22 augustus daar een workshop over geven, met Dorry van Osch. Dat is voor de Singer Featherweight, maar andere naaimachines mogen ook komen. Natuurlijk weten we niet of die workshop door kan gaan, maar vooralsnog doen we alsof we dan weer op elkaars lip mogen zitten en zo niet, dan kijken we wat wel kan of prikken een nieuwe datum.

Deze quilt bestaat uit typen twee blokken. Een geruit blok, waarbij de kruispuntjes heel mooi moeten zijn, dat is het streven. En een wedding ring blok die ook geheel met de naaimachine in elkaar wordt gezet met een trucje om bochtige naden te vermijden. Dat gaat heel erg goed en precies, maar kost ook tijd, geen moeite, maar wel tijd.
Ideaal om in de avond lekker bezig te zijn met een muziekje erbij en dan de volgende dag weer een stuk met de naaimachine. Heel afwisselend.

Roger zit er graag bij. Zo'n stapeltje stofjes is heel aantrekkelijk voor hem!




Zover ben ik nu met deze quilt. Ik legde vandaag de hele lap even op bed om te kijken hoe het eruit zag en hoe groot de rand nog moet worden en ik moet zeggen, het is met deze Hindelopia stoffen toch wel heel kleurig geworden!



Ik had stoffen bij elkaar gelegd om te beoordelen hoe de rand moest gaan worden en daarvan foto's gemaakt voor mezelf en die ook naar de Singermeisjes gestuurd, mijn quiltvriendinnen die graag meedenken.

Dus wordt het een donker biesje dat er nu al omheen zit en een brede grijsblauwe rand, een kleur die goed past bij de ladekasten in de slaapkamer.

Ik heb die stoffen voor de rand vandaag gesneden en wilde de strips al aan elkaar gaan zetten om langs de zijkant van de quilt te naaien, toen ik zag dat er een richting in de stof zit. Het blauwe bloemetje heeft een groot en een klein blaadje en ook de andere bloemetjes zijn steeds op dezelfde manier neergelegd. O jee....

Maar gelukkig had ik steeds twee of drie strips die toevallig mooi op elkaar aan zouden kunnen sluiten.


Dus vouwde ik de stof op de rand om en heb ik die zo precies mogelijk vastgeplakt met Roxanne-lijm en daarna aan de achterkant op de vouw van de stof gestikt.



Hier zie je de vouw naast de lineaal.



En zo is het geworden na het vaststikken. Ik ben er blij mee! Nu moeten die banen nog om het middenstuk genaaid worden, maar dat is weer iets voor morgen of overmorgen.



We hadden vorige week een feestje hier in huis! De jongste twee werden 20 jaar oud. We aten lekker van de plaat en reden daarna naar opa en oma om in de tuin op gepaste afstand koffie te drinken. Een beetje vreemd, maar ook wel heel leuk om zo samen te zijn en natuurlijk werden de 'mannen' ook verwend! We maken er gewoon het beste van en willen iedereen gezond houden, dus letten we op alle voorschriften, natuurlijk vooral bij familieleden van in de tachtig!



Omdat ik toen nog aan het nadenken was over de rand van de Brabantse Bruiloft en ik bij het opruimen een verzameling lapjes tegenkwam van 5 inch, besloot ik een naaimachine te testen door de mooie stofjes te combineren met een ruitje dat ik ergens een keer had gekocht.



Ik heb een speciaal liniaaltje om diagonaal twee evenwijdige strepen te zetten. Eerst zette ik één streep en naaide links en rechts daarvan met een 1/4 inch voetje, maar dat ging toch wel eens een beetje mis. Dit liniaaltje is voor mij perfect! En wat ik net al zei bij die andere quilt, als je je werk in stapjes verdeelt, dan ga je een tijdje streepjes trekken.




En een ander moment pak je de naaimachine erbij en naai je achter elkaar netjes over de streepjes.


En weer een ander moment snijd je tussen de stiklijnen de vierkante lapjes in appelflappen. Een andere dag strijk je ze open en als je weer een keer tijd hebt snijd je de vierkantjes heel nauwkeurig bij tot vierkantjes die uit twee driehoeken bestaan. Ook daar heb ik een handige snijmal voor, een investering waar ik al jaren plezier van heb!



Omdat je allemaal vierkantjes hebt waar de puntjes van kloppen, kan je die weer heel makkelijk met een 1/4 inch naaimachinevoetje aan elkaar naaien, zonder te spelden.



Het moeilijkste was nog het verdelen van de rijen, want het geel was toch wel heel aanwezig, dus dat moest een beetje verdeeld worden.

Zie je hoe netjes te puntjes zo worden? Zonder veel moeite, ik heb geloof ik drie kruispuntjes nog een keer onder de naaimachine doorgehaald om het naadje iets breder te stikken, een paar draadjes stof zeg maar.



En binnen een paar dagen was deze top klaar! Ik ga deze zelf sandwichen en doorstikken. Dit is net een maat dat dat goed te doen is op een grotere machine dan een Featherweight hoor, op een 201, 301 of de 348.



Ik zag ineens weer dit boek voorbij komen en heb het mezelf cadeau gedaan. Ik vind het namelijk heel erg leuk om naar een foto te kijken van een quilt met een regelmatig patroon en dan te gaan tekenen en rekenen en zo uit te pluizen hoe de quilt gemaakt moet worden. En dit boek staat vol met dit soort quilts!



Het zijn allemaal antieke quilts uit de verzameling van Joanna S. Rose die in maart 2011 tentoongesteld zijn in New York. Ik had al eens foto's van die tentoonstelling gezien en het leek me een geweldig spektakel, dus dit boek wilde ik graag in mijn bezit hebben.






Ik vroeg aan de middelste zoon welke quilt hij zou willen hebben en hij koos de Railroad Quilt. Heel toepasselijk, want hij gaat met de trein naar zijn werk.



Ik dacht eerst dat het veel te moeilijk zou zijn! Maar even puzzelen en het werd duidelijk waar de herhaling zat en hoe het blok opgebouwd is.



Dus eindeloze kleine blokjes (natuurlijk eerst in strips gesneden) en heel veel vierkanten uit twee driehoeken waar die linialen weer voor gebruikt kunnen worden. Ik heb er nu al zin in!

Misschien wil er wel iemand meedoen met dit patroon, dan zet ik de instructies hier neer als ik ga beginnen!

Nu even een serieus puntje... Ik heb een Singer 222 verstuurd naar een koper en die is nu na twee weken nog niet aangekomen. Deze moest vanwege de waarde niet alleen aangetekend (tot €500), maar verzekerd opgestuurd worden. Ik vrees dat dat de aandacht van kwaadwillenden heeft getrokken.
Je snapt dat ik al actie heb ondernomen richting Postnl en die zijn ook een onderzoek gestart. Het pakket is dan wel verzekerd en dat is heel geruststellend, maar ik zou natuurlijk het liefst de machine keurig bij de koper afgeleverd zien worden.

Ik hoop dat Postnl nog kan achterhalen waar het pakket is, maar ik vind het nu al heel lang duren.

Stel dat je ooit een Singer 222 te koop aangeboden ziet worden, met dit serienummer, deze kenmerken of deze accessoires, wil je mij dan waarschuwen? Het serienummer is EM957790.
Alvast erg bedankt voor het uitkijken naar deze Featherweight en natuurlijk laat ik het gelijk weten als 'ie terecht is!