zaterdag 28 mei 2016

Victoria uit 1936.

Weer wat geleerd vandaag!
Ik ging foto's maken van Victoria. Dit is een Featherweight uit 1936. Net een jaar jonger dan mijn eigen Marge.
Victoria heeft een mooie faceplaat.
En een bovendraadspanningsregelaar zonder cijfertjes! Dat laat echt zien hoe oud ze is. De cijfers zijn later toegevoegd omdat vrouwen het makkelijker vonden om zo te zien of de draadspanning hoger of lager gezet werd, maar het schroefdraad werkt net als bij een kraan: draai in gedachten een kraan open (tegen de klok in) en dat is losser. Draai in gedachten een kraan dicht en die kant op draaien (met de klok mee) is strakker.
Het vliegwiel heeft een mooie chromen rand. Dat is weer een kenmerk van de Amerikaanse machientjes. Featherweights uit Amerika hebben ook een 110V motor, dus er is een omvormer nodig om de machine in Nederland te gebruiken. De omvormer zet de 230V stroom om naar 110V, verder merk je er niets van!
Wat ook heel bijzonder is: de geleider voor het opwinden van het spoeltje zit wel bovenop, maar vastgeschroefd naast het blad. Mijn Marge heeft die geleider aan de zijkant zitten, maar toen Singer ook tafeltjes ging maken om de Featherweight in te zetten, bleek die geleider in de weg te zitten. Dus kwam eerst deze oplossing en later is de geleider met schroefje op het blad terecht gekomen.
 
Bij het maken van de foto's viel mij ineens op dat de faceplaat anders was dan ik gewend was.
Ik kreeg het er warm van, want als echte verzamelaar wil ik natuurlijk van elke variant wel een exemplaar bewaren. Tegelijkertijd vroeg ik me af hoe de faceplaat van Marge dan was. Dus naar boven, Marge uit haar koffertje en ja hoor, Marge had ook de aparte faceplaat!
 
Dit is de voorkant van Marge.
Hieronder de standaard Scrollfaceplaat.
En als laatste de modernere 'Striated' faceplaat.
Ik ben blij dat Marge de aparte faceplaat heeft. Dat is me dus nog nooit opgevallen. Maar je ziet het ook vooral als je machientjes met elkaar gaat vergelijken!