donderdag 4 december 2014

Een nieuwe oude Singer Featherweight uit 1935.

Het was me nog niet eerder overkomen dat iemand mij vroeg of ik een Singer Featherweight wilde overnemen! Ik was echt verrast en ook benieuwd. En omdat het niet zo ver weg was, reed ik naar het noorden.
Het bekende zwarte koffertje stond op tafel. Een gewoon Featherweight koffertje.

Met een andere handwerkster heb ik altijd wel wat te bepraten en de mooie zelfgemaakte quilts gaven zeker gespreksstof. Wat een luxe om een stapel quilts als decoratie neer te kunnen leggen! De kleuren waren perfect. De steekjes van het quilten zo netjes en regelmatig! Geweldig!

Maar na de koffie ging ik toch echt het koffertje van het Singertje open maken. En tot mijn grote verbazing kwam daar een voetpedaal uit dat anders was dan de gewone zwarte bakelieten voetpedalen.
Dit betekende dat het een hele oude Singer 221 moest zijn, uit de begin periode.

Snel de machine uit de koffer.
Misschien dat dit machientje er voor een niet-kenner uitziet als een gewone Featherweight, maar er zijn een paar kenmerken waardoor je kunt zien dat het een oude is:

1. Het voetpedaal dus. Geheel van metaal. Andere rubbers, andere sluiting. Binnenwerk is wel bijna hetzelfde.

2. Het schakelaartje van de lamp dat niet op de lamp zit, maar beneden op de basis van de machine. Het is een pittig zwarte knopje, meer een pionnetje.

3. De chromen rand van het handwiel. Latere modellen hebben een geheel zwart handwiel.

4. De geleider van de draadopwinder zit aan de zijkant van de machine en niet op de basis. Dit is veranderd omdat Singer een tafel heeft ontworpen om de Featherweight in te zetten en de draadgeleider zat daarvoor in de weg.

Snel zocht ik op mijn telefoon door middel van mijn eigen blog het serienummer na.
18 maart 1935 is deze machine geregistreerd. Dat betekent dat ze in de periode daarvoor geproduceerd is. Mijn moeder was van 4 februari 1935. Even oud dus! Deze Singer Featherweight is over een paar maanden 80 jaar. 80 jaar, dat is echt oud! Mijn moeder heeft dat niet mogen beleven...

Natuurlijk heb ik deze naaimachine overgenomen! Ik had niet verwacht ooit zo'n oude Singer Featherweight te zien, laat staan te bezitten! Echt een hele grote verrassing!

Na nog een gouden tip voor het appliqueren reed ik naar huis.

Meteen de machine een oliebehandeling gegeven. Daar begin ik altijd mee, om het goed te laten in trekken. Ook wat stof verwijderd onder de steekplaat, maar dat was niet veel.

Er moest van alles gebeuren, want de machine deed het niet met het voetpedaal en een benodigde omvormer. Gelukkig wel met een voetpedaal van een andere Singer. 

Was het oude voetpedaal te redden? Volgende keer meer hierover en wat daglichtfoto's!