maandag 31 december 2012

Kerst 2013...

Met Kerst 2013 hangt het één-dags-tussendoorproject ergens in huis. Ik zeg al 'ergens', want de plaats waar ik het voor maakte gaat het niet worden: te breed... Erg hé, het rekenen met cm en inch gaat me toch nog niet zo goed af. Er komt ook nog een groene rand omheen..... En we hebben hier niet veel muren in huis waar iets kan hangen, maar misschien wordt het tijd om in de gang het white-board weg te halen en  plaats te maken voor een quilt. Dan kan er steeds iets anders hangen.

Ik heb een patroon bedacht voor het quilten.

Vulling gekocht, maar daar twijfel ik nog over, het is heel erg synthetisch en erg luchtig. Een soort volumevlies ingebed tussen twee lagen. Ik vraag me af of dat verstandig is, want ik wil helemaal niet zoveel volume.

Voorlopig is het nog niet klaar, maar ik vind het erg leuk worden. De kleuren bevallen me goed, deze tinten groen kan ik waarderen. Ik ben wat kleuren betreft nog aan het ontdekken wat ik mooi vind. Grasgroen dus niet. Meer de tertiaire kleuren!

Ik lees veel over quilten, pachtwork, naaimachines, en een tip uit een boek heb ik vandaag toegepast. Nu weet ik zeker dat iedereen het al wist, behalve ik dan, maar ik laat het even zien.
Ik heb vaak bij het begin van de naad een prop garen aan de achterkant van het werk.
Ook heb ik de neiging overdreven aan- en af te hechten. Nu ik zoveel werk moest uithalen, kwam ik erachter dat dat echt niet nodig is: als de kruising van de draden keurig in de stof zit, blijft het garen goed zitten!

Maar die kluwens draad zijn vervelend.

De tip was om de onderdraad door het werk naar boven te halen. Dan heb je boven de stof twee draden die je goed vast kunt houden en krijg je geen proppen.
Ik heb wat foto's gemaakt om het te laten zien.




Ga met de naad boven de plaats waar je wilt beginnen met naaien.











Houd de bovendraad vast en draai aan het vliegwiel om met de naald de onderdraad omhoog te halen.












Laat de naald helemaal omhoog komen tot de draadhefboom op de hoogste stand staat.







Trek aan de bovendraad, zodat de onderdraad omhoog komt.








Je ziet een lus van de onderdraad verschijnen.







Ik gebruik een grote naald als hulp bij de naaimachine, om lapjes voort te duwen en naden plat te houden. Die naald komt nu weer van pas om de lus te pakken.






Trek de lus omhoog, zodat de onderdraad uit het werk steekt.
Het is soms nodig even het voetje van de naaimachine omhoog te doen, om de draad de ruimte te geven.
Nu heb je twee draden bovenop het werk. Trek ze onder het voetje naar achteren, dan klemt het voetje ze vast.
Houd voor de spanning de uiteinden van de boven- en onderdraad vast.
Naai twee steken achteruit om aan te hechten en naai daarna wat je wilt doen. 
 

Het resultaat is dat je een keer over de begin steken hebt heen gestikt, het aanhechten is zo stevig genoeg voor gewone stiksels.

Bij werkkleding of plaatsen waar veel kracht op staat, zoals bij een rits, kan je een keer extra heen en weer stikken.

Knip de uiteinden kort af. Wil je het extra netjes, steek dan met een naainaald de uiteinden naar achteren en hecht daar even af.


 Ik vind het er zo prima uit zien.


Bovenkant van het werk.







Onderkant van het werk.






Dit is mijn laatste blogje van 2012! Ik wens je een fijne avond en een gelukkig nieuwjaar!