zaterdag 15 december 2012

Singer Kerstboom.


Vandaag eindelijk weer eens tijd om aan de slag te gaan met de quilt voor Zoon3. Ik voelde een beetje spanning als ik dacht aan het quilten, dus eerst proefdraaien met de trapnaaimachine. Netjes banen gestikt op een strook quilt-sandwicht met de boventransportvoet.
Het is verspilling van materiaal om zo maar iets te doen, een projectje is snel bedacht!


Maar eerst het echte werk. Die quilt is supergroot. Ik stik alleen maar rechte banen, met rood garen op de zwarte stof. Dit is echt een winterklus, want van de trapnaaimachine krijg ik het al warm en die grote quilt op schoot maakt het nog erger! Wat een gedoe, dat schuiven met de stof! En maar op mezelf inpraten: het hoeft niet perfect, goed is goed genoeg, als het maar af komt... Een paar jaar faalangst-reductie-training geven en je kan jezelf coachen!

Dit is echt een leer-project! Wordt vervolgd! Het moet wel af, want ik wil nog zoveel maken en ga niet eerder aan een nieuw groot werk beginnen voor deze quilt af is.

Maar een klein werkje tussendoor kan natuurlijk altijd.....  Ik wilde ook wat nieuwe aparaatjes testen.

Van het oefenmateriaal van de ochtend later snel wat vierkantjes gesneden, van verschillende grootte.
Een zig-zag-attachment op de Singer Featherweight gezet om de randen af te werken.
Ik heb goudgeel garen genomen, dat past mooi bij de gouden lijntjes op de stof.
Daarna de Singer Buttonholer erbij gepakt, een aanwinst uit de kringloopwinkel. Ik gaf zo'n gil toen ik die zag in een vitrine, dat mensen geschrokken omkeken.





Er zit nog een doosje bij met extra malletjes voor andere maten knoopsgaten.













In ieder lapje in het midden een knoopsgaatje gemaakt, (eerst even aftekenen) door 2x een rondje te naaien met de Buttonholer.


Met een speld het einde van het knoopsgat beschermen als je met een tornmesje het gleufje opensnijdt.
De lapjes van groot naar klein op een Singer oliekannetje geplaatsen, steeds iets gedraaid om uit stekende puntjes te krijgen.

Het kleinste bovenste lapje heeft geen knoopsgat maar is met de hoekpuntjes vastgenaaid op het voorlaatste lapje en dekt zo het topje van het spuitje af.

Door de tussenvulling lijkt het of er sneeuw op de takjes ligt. Een kerstboompje, helemaal gemaakt met Singer producten!