zondag 6 januari 2019

Alweer 2019! En mijn voornemens (of een aantal dan).

Het is vandaag 6 januari, Drie Koningen, is dit de laatste dag dat je nog "Gelukkig Nieuwjaar!" mag wensen of mag dat de hele maand januari nog?


In ieder geval wens ik iedereen het allerbeste voor 2019, veel geluk, gezondheid en veel tijd om creatief bezig te zijn. Want van dat laatste worden mensen ook heel gelukkig en van geluk word je gezonder, dus het mes snijdt aan alle kanten als je lekker met je hobby bezig bent.

Wij hebben onze kerstboom allang weer opgeruimd, want Roger klom er steeds via de stam en zijtakken in. Vonden wij wel grapping, want eerst ging de boom wiebelen en ook de piek wiegde heen en weer. Maar het was ook onrustig met vallende plastic ballen en het hondje werd er iebelig van. Bovendien werd Roger steeds brutaler, hij rende naar de boom en sprong er van een afstand al in. Zelfs een kunstkerstboom gaat daarvan uitvallen!
Nu hopen we dat hij volgend jaar een bezadigde theemuts is geworden en niet meer weet wat je allemaal met een kerstboom kan doen.

Heb jij nog goede voornemens? Ik heb er wel een paar, net als ieder jaar wel. Zo'n jaarwisseling is echt een moment om eens na te denken wat je graag zou willen doen het komend jaar. En ik ben realistisch genoeg om te weten dat niet alle voornemens uitgevoerd gaan worden, maar het streven mag er altijd zijn natuurlijk. Behalve de gewone voornemens als opruimen, op tijd naar bed, meer bewegen en gezonder eten, heb ik ook wel wat concretere doelen.

Ik ben van plan een paar projecten af te maken!

Wooly Wishes, een quilt van Marion Janssen. Uitgegeven als BOM bij Quilt it and Dotty.

De Wooly Wishes, de BOM van Dorry van Osch, een ontwerp van Marion Janssen.



Ik heb de mutsjes, het dekje van het schaapje Betsy, de wanten en de sterren al af! Dus het gaat wel snel, maar er moet nog wel wat gedaan worden. Het schaap is nog wel een uitdaging.... Met de bekers ben ik ook al een eind op weg. Dus nog het schaap moet nog en de randen met de stengels en blaadjes en besjes.


Marion had vorig jaar ook al een kerstquilt ontworpen, daar heb ik nu het patroon van gekocht. Want ik vind deze stijl erg leuk, beetje primitief. Echt bijzonder!


Marion Janssen bij de Kerstquilt van vorig jaar. Ze kwam even kennismaken tijdens de laatste workshop bij Dorry in Overloon.

Als de Wooly Wishes af is mag ik wel de volgende kerstquilt aan de slag heb ik mezelf beloofd... En hopen dat die dan voor de kerst ook af is...



Marion Janssen bij de Wooly Wishes. Ik hoop dat ze voor 2019 weer een quilt ontwerpt. Volgens mij was dat wel de bedoeling....

De patronen van de Wooly Wishes zijn nog te vinden bij de gelijknamige Facebookgroep, dus kijk even.

Dan natuurlijk "De Quilt van Suze en Sophie". Ik heb bijna alle onderdelen af, alleen de Log cabin blokken nog. Ik heb er drie helemaal af van de acht. Toen stagneerde het een beetje, maar het doel is deze quilt voor de zomer af te maken.


Dan een breiproject... Het vest voor de oudste zoon. Ligt al een jaar in de kast te wachten op het laatste stukje. Ik ben bijna bij het kraagje en hij is van onderaf gebreid, de mouwen zitten er ook al aan. Het probleem was dat in de winter de donkere wol niet goed te zien is en van de zomer was het echt te warm om te breien met een soort van deken op schoot. Maar het voorjaar, dat is een goed moment.


Er zijn nog veel meer quilt en breiwerkjes, maar om niet te veel te willen heb ik de genoemde als speerpunten. Dat valt nog wel mee toch? (Vandaar dat ik de rest van de UFO's maar niet vermeld....)

Zo tussendoor iets anders afmaken mag, maar geen projecten meer beginnen. Behalve die kerstquilt dan natuurlijk, haha!

Een heel ander voornemen heeft met onze vakantie te maken. Ik had heel veel foto's gemaakt deze zomer om een mooi blogje te schrijven over de vakantie naar Denemarken, maar onze kater Roger vroeg veel aandacht en ook onze Eriba Pan. De 22 jarige caravan die we deze zomer aangeschaft hebben.



Door de vakantie in een appartement in een oud kasteeel bij Bogense kwamen we tot de ontdekking dat we niet een week op dezelfde plek wilden blijven. Het was een heerlijk appartement, maar na een dag of 4 hadden we de omgeving wel verkend en om op één dag nog verder te rijden om naar Kopenhagen te gaan bijvoorbeeld, dat werd echt te gek, want je moet ook weer terug naar je slaapplek. Onderweg zag ik al kleine caravannetjes rijden en dat leek mij wel wat.



Als je dan op internet gaat kijken en je verdiept in de verschillende modellen, gaat er echt een wereld voor je open!

Eerst eens naar een caravandealer om te kijken of mijn echtgenoot wel rechtop kon staan.



Ik kan rechtop staan met het hefdak naar beneden en mijn veel langere man kan precies rechtop staan met het hefdak omhoog. Dus toen we dat wisten gingen we echt op zoek naar een geschikt exemplaar.
Met het idee om eens te kijken, maar we werden zo enthousiast van deze Eriba, dat we gelijk van Zeeland naar huis zijn gereden en alle drukte en klaverbladen trotseerden. Thuis gekomen wisten we niet eens hoe we de caravan weer van de trekhaak moesten krijgen, zo groen als gras zeg maar! Alles is nieuw en onbekend.

En we hebben er al één nachtje mee gekampeerd, 14 km van ons huis. Maar het was heerlijk! De rust, de ontspanning, echt ideaal!



De voortent is een oppompvoortent, dus geen gedoe met stokken. Deze Eriba is net niet het kleinste model, maar alles zit erin, zelfs een toilet. Dat toilet hebben we nog niet gebruikt, omdat we de gebruiksaanwijzing van alles nog niet helemaal voor ogen hadden, en voor die ene nacht alles schoon wilden houden. Dus we moeten nog veel oefenen en bijleren.


Oma D en tante Olga in ons Pannetje.

Natuurlijk kwam de familie langs om even de nieuwe aanwinst te bewonderen voor deze in de winterstalling werd opgeborgen. Met z'n zessen op de bankjes die ook als bed dienst kunnen doen.

Nu is het wachten op het nieuwe seizoen! Een weekendje weg, handwerkje mee... Zie je het al voor je?! Natuurlijk is er vast wel plek voor een Featherweight! Wel de lapjes thuis snijden, want voor een snijmat en rolmes is geen plaats, dat is ook veel te gevaarlijk in die kleine ruimte. Maar ik denk dat een appliquatiequilt ook wel handig is om mee te nemen, de Moda-mandjes quilt bijvoorbeeld. Die is ook nog niet af... Weer een voornemen erbij!

En de voornemens voor Het Singer Winkeltje?

Natuurlijk gaat dat gewoon door! Machientjes reviseren, workshops geven om mensen vertrouwd te maken met hun Featherweight en zelf er ook mee aan de slag gaan.



En ook eens een nieuw artikel in Het Singer Winkeltje, zoals de Spoelmadam. Een siliconen-staafje dat in een klosje garen klemt en waar je een spoeltje op kan zetten. Zo blijven het spoelje en klosje netjes bij elkaar. Heel handig!


Je ziet het, genoeg voornemens. Maar vooral: rustig doorgaan en genieten van de mensen en dieren om je heen. En van de handwerken!