vrijdag 13 april 2018

Lief-en-Leed. Over een quilt voor jezelf!

Als ik bij de Bee ben wil ik iets naaien dat snel gaat en waar ik niet veel bij na hoef te denken. Even voor de duidelijkheid, een Bee is een bijeenkomst van vrouwen die samen handwerken en praten. Veel lachen  en praten, soms ook serieus natuurlijk, maar ergens je gedachten bij houden is bijna onmogelijk. Bovendien ben ik een beelddenker en zie alles wat ik hoor ook gelijk voor me, als in een film. Dat is vaak erg leuk, ik heb veel fantasie dus de beelden zijn snel en levendig, maar helpt niet om geconcentreerd te werken aan een patroon.

Wat ook een rol speelde bij de start van een makkelijk-tussendoor-project waren een paar dames die ineens ziek werden en dat confronteert je toch met het feit dat je plotsklaps in het ziekenhuis kan belanden of met een longontsteking thuis op de bank kan liggen. En wat is er dan fijner dan een eigen éénpersoons-quilt om lekker onder weg te kruipen!

Iets met hartjes. Maar snelle hartjes. En met de andere dames van De Singermeisjes en wat plaatjes van Pinterest en internet kwam het ontwerp van de quilt. De techniek die we gebruiken is bij alle vier wel verschillend, maar het idee komt op hetzelfde neer. Een blok met een hartje wordt afgewisseld met een ninepatch-blok. Supersnel op de naaimachine gemaakt. Streven naar perfectie, tevreden zijn met goed. Dat idee.

Dus nee, ik ben niet ziek en ook niet van plan dat te worden. Maar voor het geval dat... Dan heb ik een mooie quilt. Als ie af is dan. Maar dat is ie al bijna!


Lief en Leed quilt

Een quilt die snel te maken is.

Lapjes voor de achtergrond van de hartjes: 6,5 inch in het vierkant. (60 lapjes of steeds per rij 5 meer, ik ben niet zo lang.....)

Teken op papier een hartje dat jij mooi vindt dat ruim past op een vierkantje van 6 inch en maak van paternoplaat of een stukje plastic een malletjeof gebruik een bestaande mal.


Trek het hartje om op H250. Dit is een beetje dikke vlieseline met een plaklaag aan een kant. Knip uit op de getekende lijn. Doe dit voor alle hartjes die je nodig hebt. Werk in serie. Een avondje hartjes tekenen. Een avondje hartjes uitknippen. Niets anders willen of moeten...Helemaal ZEN!

Ik had voor mijn verjaardag van de familie een set stofjes gekregen. Speciaal voor dit project. Romantisch rood en roze met ecru. (En zo fijn, het is nog niet op, dus voor een volgend project heb ik nog van alles liggen).

Strijk de H250 hartjes op de achterkant van de stofjes. Laat even afkoelen en de H250 hechten. Knip het hartje uit de stof met een ruime 1/4 inch naad. Niet moeilijk doen, gewoon knippen. Een avondje knippen... Neem er iets lekkers bij...

Dan plak je met een lijmstift alle randjes van de hartjesstof om op de achterkant van de H250. Knip het ‘décolleté ‘ van het hartje in tot een draadje afstand van de H250. Lijm een half hartje in op de stofrand en vouw de rand om, druk goed vast. Daarna de andere helft.

Neem een vierkant stuk papier van 6,5 inch. Vouw het dubbel om de middellijn aan te geven. Leg het malletje van het hartje op de middellijn in het midden. Trek het malletje om en knip het hartje uit waarbij je vanaf het midden begint en de rand van het papier heel houdt.

Leg dit frame op een lapje van de achtergrondstof en doe druppeltjes Roxanne lijm langs de rand van het hartje. Leg een stoffen hartje in de uitgespaarde opening, druk goed vast en haal het papier weg. Laat de lijm even drogen. Kies een beetje contrasterende kleuren voor het hartje en de achtergrondstof.



Appliqueer het hartje vast op de achtergrondstof. Met de hand of met de machine. Kan allebei heel mooi. Ik heb het met de Blind Stitch Attachment van Singer gedaan. Met de machine gaat wel heel snel natuurlijk! De Blind Stitch Attachment maakt rechte steekjes naast het hartje en om de paar steekjes komt er een zigzagsteekje naar links op het hartje. Als je de rechte steekjes klein maakt, komen de zigzagjes mooi bij elkaar. Even oefenen op de puntjes en de inham bij de ronding van het hartje.

Maar met kleine steekjes appliqueren of een festonsteekje, het mag allemaal.



Daarna knip je de aan de achterkant de achtergrondstof weg langs de binnenrand van het stiksel waarmee het hartje vastzit en verwijder je het H250 door het weg te trekken. Oefen met de techniek, het lijkt een beetje eng, maar je beschadigt echt niet het hartje. En mocht er een draadje los gaan, dan zet je dat weer vast.

Nu de ninepatch blokken. Je werkt met stroken van 2,5 inch breed. Snijd 5 stroken van donkere stoffen en 4 stroken van een lichtere stof. Naai de stroken aan elkaar, donder-licht-donker.  En nog een keer donker-licht-donker. Dan één serie licht-donker-licht. Strijk aan de achterkant de naden naar de donkere stroken.
Snijd alle banen nu dwars door tot stroken van 2,5 inch en leg ze netjes neer bij de naaimachine. Speldjes erbij en probeer de stroken zo aan elkaar te spelden dat de hoekpunten van de vlakjes zo strak mogelijk tegen elkaar zitten. Je hebt net zoveel ninepatches nodig als hartjes.



Leg de blokken op de grond neer om een patroon te zien dat jij mooi vindt. Doe daar niet al te moeilijk over. Ik had een mooie verdeling toen onze kater James aan kwam rennen en in de blokken dook als een kleuter in een ballenbak...


Daarna heb ik steeds een rood blok, hartje, roze blok, hartje, rood blok, hartje etc aangehouden. Ik heb dat niet gespeld, maar gewoon bij het begin begonnen met stikken en na een paar centimeter de eindpuntjes gelijk gelegd en daar naartoe genaaid. Met een beetje rekken en trekken paste het precies! Als je bij het naaien het hartje onder legt en de ninepatch boven, heb je meer controle over de naden van de ninepatch.

De gestikte banen heb ik neer gelegd tot ik de verdeling wel goed vond. Misschien kan het beter, maar ik vind het zo prima. De banen heb ik genummerd, zodat ze in dit patroon aan elkaar zouden komen, want ik weet dat het anders halverwege toch mis gaat. Daar heb ik extra goed op gelet!



De banen heb ik in twee uurtjes in de juiste volgorde aan elkaar gespeld en gestikt. Zo, dat ging vlot!

Die avond had ik toevallig ineens het rijk alleen hier beneden. Manlief lag ziek in bed, één zoon was weg, zijn tweelingbroer zat boven achter de computer... Dit was mijn kans!

Ik had een nieuw eenpersoons hoeslaken bij de Hema gekocht. Lichtroze en zeer geschikt voor de achterkant vond ikzelf. De top gestreken aan de goede kant. Niet moeilijk doen over naadjes zus en naadjes zo. Gewoon platstrijken die hap!



Bij het hoeslaken de naden van de hoeken opengeknipt. Een stuk tussenvulling had ik ook nog in huis. En een lijmspray. In mijn eentje heb ik de quilt gedubbeld of gesandwiched. Ik had op een filmpje van Dorry en Dorien op Facebook gezien hoe zij dat deden en het ging prima!



Daarna heb ik met een microstitch in ieder hartje en in ieder middelste blokje van de ninepatch nog een plastic nietje geschoten. Voor de zekerheid! Dus gelijmd en getacked, Double Dutch noemen ze zoiets...



Tot slot heb ik de randen van de achtergrondstof om de randen van de quilt geslagen en vastgezet met rijgsteken, om de randen van de top tegen rafelen te beschermen tot de quilt een bies kan krijgen. Ik bedacht wel dat ik dat rijgen met de naaimachine had kunnen doen, maar het was inmiddels na twaalven in de nacht, dus echt helder was ik ook niet meer. Slaapdronken steekjes zetten ging nog net.

De quilt werd netjes opgevouwen neergelegd en het was een feest om de volgende morgen beneden te komen en eigenlijk al een echte quilt te zien!

(En de jongste zoon liep op zijn sokken bij de eettafel en zei: "Het plakt hier een beetje, wat heb je gedaan?".  Gelukkig trok het plakkerige met een dag wel weer weg en een beetje dweilen hielp ook).



De bedoeling is om de blokken in de ditch door te stikken op de naaimachine, met het Stitch-in-the-ditch voetje is dat heel gemakkelijk om te doen.

De hartjes ga ik met de hand quilten. Mijn eerste paterno-mal heb ik gebruikt om een iets groter hartje op papier te maken. Daar heb ik een handig wieltje voor dat precies 1/4 inch naad geeft. (Komen in mijn winkeltje).



Van dat papieren hart heb ik weer een paterno-mal gemaakt en dat kan je dan op de quilt leggen om de quiltlijnen af te tekenen.



Dat gaat erg goed en geeft een precies resultaat.



Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik nu gewoon uit de vrije hand om het hartje heen quilt. Heerlijk om te doen en zoveel makkelijker.



Als ik de blokken heb doorgestikt in de naad, ga ik de bies eromheen maken en kan nog steeds verder quilten aan de hartjes als ik even tijd en zin heb. Geen haast, gewoon leuk om te doen.




Zo is de Lief-en-Leed quilt dus gemaakt.

Carla is ook al klaar met de top. Joke en Saskia zijn druk bezig.

Wij showden bij de laatste Featherweight Bee bij De Quiltmuis even het resultaat. Marlies Wolda kwam even helpen met ophouden.



En natuurlijk weer veel plezier!

Je ziet dat Carla meer variatie in de ninepatches heeft, maar steeds dezelfde achtergrondstof voor de hartjes gebruikt. Zelfde patroon, maar een heel ander resultaat.



Saskia liet haar Gossip in the Garden zien. Een geweldig project dat ze uitvoert met Hollandse stoffen.



Vera is bezig met een hele mooie quilt.



En Wiep showde haar vorderingen met deze quilt. Zoveel stukjes en zo precies!



Dan zie je gelijk dat we allemaal goed bezig zijn met onze hobby!

Mocht je de Lief-en-Leed-quilt willen maken, dan hoop ik dat je iets aan deze aanwijzingen hebt. En anders vraag je gewoon wat niet duidelijk is! Succes!