vrijdag 15 september 2017

Alkmaar, de tentoonstelling.

(Mocht jouw quilt hier op de foto staan en je wilt dat niet, mail me dan even!)

























Ik ging op woensdag naar Alkmaar, even genieten van alle quilts. De kerk is erg mooi en met de perfect opgehangen quilts ziet de ruimte er heel warm en gezellig uit. Er waren ook winkels, er is een koffiehoek en het sanitair was nieuw en modern. Een geweldige accomodatie en heel veel werk van het Quiltersgilde om er zo'n mooie tentoonstelling van te maken. En natuurlijk ook door de quilters en quiltsters die hun quilt beschikbaar stelden en zo een geweldig hoog niveau lieten zien.


Dit is een selectie van mijn foto's. Die foto's zijn mijn geheugen. Want bij iedere quilt keek ik of het mijn smaak was, of ik die zou willen maken, of ik die op mijn bed zou willen hebben. Of het makkelijk zou zijn om te maken of niet. Je zag projecten die jaren geduurd hebben en ook hele subtiele die misschien wil snel in elkaar zitten, maar veel denkwerk kosten.
En behalve naar de kleuren en motieven, keek ik naar het doorquilten. Want dat voegt zoveel toe aan de quilt!

Ik heb geen namen bij de foto's, maar kijk even met me mee als je wilt.



Zo kleurrijk en toch in balans.






Verrassend 3D door de veertjes.



Hieronder de Dear Jane in het blauw. De quilt voor na mijn pensioen...






Detail en detail van detail. De zaaddozen van klaprozen... Zo knap met een borduur weergegeven.








De vrolijke bloemen verlichten de zwarte stof.






Applicaties op zwarte achtergrond. Het sliertje waarmee de druif houvast gaat zoeken...






De Gossip staat ook op het Lijstje van Ooit.




De Stijl. Onder een groepsproject.




De kroonluchters en de ramen, dat geeft een bijzondere sfeer aan de tentoonstelling.




Het relief van het quiltwerk maakt de quilt nog expressiever.



Detail van een quilt met heel veel stukjes in een blockje.




Door het quiltwerk zie je een 3D effect bij de quilt hieronder.



Onderstaande quilt is zo subtiel. Van een afstand zie je een blokkenmotief. Van dichtbij lijkt het simpel, maar van veraf zie je hoe er gespeeld is met lichte en donkere stoffen.




Een heerlijke kinderquilt!




Mooie stoffen en een patroon dat een verrassend effect heeft.



Een bemoedigende quilt. Veel kleine stukjes, maar de middenstukken geven wat adempauze.



Onderstaande Amish quilt is zo bijzonder door de zoekplaatjes. Lijkt me leuk om aan te werken. Voor Ooit...







De lieve mandjes quilt. Wil ik ook! Zien jullie dat lieveheersbeestje?








De Moda Mandjes Quilt. Daar ben ik ook mee bezig..... Ik kan precies aanwijzen welke blokken af zijn. En welke niet... ;)

Zo leuk om deze in andere kleuren te zien. En echt een leuke quilt om te maken!








Deze huisjes zijn inspiratie voor hele verhalen! De luikjes stonden open en ik kreeg zin om eraan te zitten, maar niet gedaan natuurlijk! Voor kleinkinderen extra goed vastzetten...




Hieronder een quilt met heel mooi kleurenspel. Sommige mensen kunnen dat zo goed!







En nog eentje om met je neus bovenop te gaan staan. Hoe hebben ze dit gedaan? Lijkt een soort Catherdral Windows techniek. Randjes omvouwen.







Dan een gezellig quilt met geruite stoffen. Lijkt eerst makkelijk, maar dan zie je het gebruik van de kleuren en motieven. Ik houd erg van ruitjes..







Een Kerstquilt van een echtpaar. Hij borduurt en zij naait. De borduurtjes zijn zo klein en zo mooi!
Hiervan kom je in de sfeer voor december!







Gezellige kopjes en theepotjes. Met als extra de spullen bovenop de kast. Stofjes zijn helemaal mijn keuze!


En een quilt voor op een bed, met liefde gemaakt voor de gelukkige ontvangster.




Hele andere kleuren, de combinatie van motief en stofgebruik is bijzonder. Helaas geen detail foto.





Eerst dacht ik dat dit een makkelijke quilt zou zijn, maar dan zoom je in en zie je heel veel passende stukken en het quiltwerk.




Deze kleurencombinatie, het kerstrood en groen, met het lichte grijsblauw!






















Weer een quilt van een bekende! Deze zocht ik al, want ik wist dat deze er zou hangen. De kleuren spatten eraf! De diepte erin maakt het zo speciaal.


En dan het contrast met een quilt met allerlei beige-wittinten. Zo rustig en toch veel te zien door de motieven en het subtiele kleurgebruik. De quilts op de ruwe muren van de kerk hangen daar toch wel erg goed!




Hieronder weer een quilt die per blokje te maken is.




En dan een heel ander genre! Een hexagonnen tetris. Je ziet de beweging bijna!



De bijna ronde blokken van de quilt hieronder zijn ook bijna in beweging!




En ook bij de winkeltjes was van alles te zien. Zoals de HeksenQuilt van Joke. Die moest ik natuurlijk op de foto zetten! Een combinatie van kleurwerk, borduren en patchwork. Echt een nieuwe vorm van quilten!






Ik zat helemaal vol na al deze quilts en meer, want ik heb niet alles kunnen fotograferen of hier laten zien. Het was tijd om met manlief (die niet mee naar binnen was) een hapje te eten. Het voormalige gebouw van V&D heeft nu een andere winkel en een leuke lunchroom.



Met koffie en tosti's zaten we zo lekker uit te blazen.



En het plafond van de lunchroom was helemaal in patchwork-stijl! En ook al mijn smaak! Inspiratie genoeg deze dag!