maandag 14 december 2015

Perfect Stems van Karen Kay Buckley.

Nu we met een hele groep begonnen zijn aan de Moda Mandjes Quilt, daarin aangestoken door Jeannet Hazelbag (kijk even bij Quilting Jeannet voor informatie!), had ik al gehoord over de moeilijke steeltjes. Bloemen hebben meestal steeltjes en mandjes met bloemen hebben ook steeltjes, dus nogal wat te gaan als je deze quilt wilt maken.
En natuurlijk gaat het om het maken, het proces, de gezelligheid etc, maar ik wil niet eindeloos prutten met steeltjes. Even snuffelen op internet leverde informatie op over de 'Perfect Stems' en ik ben er altijd voor iets te testen. De prijs is trouwens 1,5 FQ, dus dat is te overzien. ( Ik ben van guldens, via euro's nu bij de FQ aangekomen...).

Bij De Quilterie heb ik de Perfect Stems besteld, (lang leve de webwinkels!) tegelijk met een paar lapjes. Zouden de Perfect Stems een flop zijn, dan had ik in ieder geval nog leuke lapjes. Toch?!
Er zitten verschillende breedte maten hittebestendige plastic strips in de verpakking.

Om precies langs de strip te naaien kan je een ritssluiting-voetje gebruiken. Die heb ik op voorraad, maar voor mezelf heb ik een aantal zwarte voetjes verzameld, blackside heten die. En daar zitten deze ritssluiting-voetjes bij. Net een rechter en een linker schoen!

De rechterschoen mocht even aan de machine!
De stof snijd je 5x de breedte van de plastic strip. Dat luistert niet zo nauw, maar te smal is zeker niet prettig werken. Vouw de stof dubbel met de verkeerde kant op elkaar (=goede kant buiten) en de strip er tussen.

Met je ritssluiting voetje naai je nu langs de strip. Net als bij piping, dat moet ik ook nog eens proberen!

Het ritssluiting-voetje laat je vlak lamgs de strip komen!

Daarna houd je de strip nog in de tunnel en knip je vlak langs de naad. Zou bij smallere strips nog dichterbij de naad moeten/kunnen dan bij dit voorbeeld.

De plastic strip zit nog steeds in de tunnel. Maak de stof nat met een spray of sponsje en schuif de tunnel van stof een beetje draaiend zo om de strip dat de naad op de gladde kant zit. Strijk met een middelmatig warme bout de stof droog.

(Je ziet dat ik even streek op een theedoek die op de isolerende pandrager ligt. Natuurlijk heb ik een strijkplank, een ministrijkplank, een quiltmap met strijkgedeelte en een vierkant zelfgemaakt van een snijplank strijkplankje, maar die lagen boven....)
De naad ligt nu plat aan één kant. En de andere kant is nu een mooi stengeltje geworden!
Heb je de strook stof recht-van-draad gesneden, dan heb je een stabiel rechte stengel. Maar heb je een schuine strook, dan is je steeltje buigzaam.
Ik had de stengeltjes in twee breedtes gemaakt en tenslotte gekozen voor de dunste stengel, hier rechts op de foto.
Snel en Simpel! Perfecte Steeltjes!