woensdag 29 augustus 2018

Deel 8 van De quilt van Suze en Sophie..... de Baskets!

Wat is de vakantie weer omgevlogen! En er is zoveel gebeurd. Ik dacht veel blogjes te schrijven, maar dat kwam er niet zo van, er was ook veel te doen. Ik heb me niet verveeld!

Eerst maar over de Suze en Sophie vertellen!

Ik had de lap met de Wedding ringen mee op vakantie en in de eerste week thuis heb ik de laatste vierkantjes erop genaaid.



Uiteindelijk ging het nog het makkelijkst met Freezer Paper vierkantjes op de bovenkant van de stof, de naden naar de achterkant wegplakken met een lijmstift, het Freezer Paper verwijderen (kan weer gebruikt worden) en het vierkantje op het kruispunt van de Wedding ringen plakken met stoflijm en netjes vastnaaien.



Zo mooi mogelijk. Het is hier en daar een beetje gesmokkeld, maar.... nu is het klaar! De foto is in de avond genomen. Het is een grote lap en het middenstuk moet er nog ingenaaid worden.



Jullie zien de grootste afleiding van deze zomervakantie op de foto: Roger, ons kleine katertje. Ik heb op Facebook al wat laten zien van hem, ik zal er nog een blogje aan wijden! Het is een schatje!



Daarna ben ik begonnen aan de Baskets. In de quilt zitten 8 blokken van 12 inch met ieder 4 Baskets. Dus 32 Baskets in totaal!

Inmiddels weet ik dat je gewoon moet beginnen en moet doorgaan, dan komt het ooit af!



De Baskets zitten tussen de blokken met de Turkey Tracks en de Flying Geese,  daar kan je even op letten als je de kleuren wilt bepalen.
Ik maak telkens 2 donkere mandjes en 2 lichte in een groot blok. Hier kan je de oorspronkelijke quilt volgen of je eigen interpretatie. Ik houd meer van lichte stoffen.



Voor het maken van de Basket blokjes heb je 11 deeltjes per mandje nodig.

Ieder vakje is 1,5 inch. Dat betekent dat het kleine vakje voor het innaaien (ruw) 2 inch is. En de grote blokken in de hoek van het mandje zijn 3 inch, ruw dus 3,5 inch.

Dan heb je nog twee vlakjes van 1,5 x 3 inch, die snijd je dus op 2 x 3,5 inch.

Ik ben eerst gaan proefnaaien om te testen of ik de goede maten had, voor ik dit blogje schreef!



De blokjes die voor de helft de ene kleur en voor de helft de andere kleur hebben kun je het beste maken met een truukje om er gelijk heel veel te maken. Dat werkt beter dan met de machine driekhoekjes aan elkaar zetten. Met de hand kun je natuurlijk wel met driehoekjes werken!



De grote blokken kun je maken door twee lapjes van iets meer dan 8 inch diagonaal twee keer door te stikken, telkens op 1/4 inch van de diagonale strepen.



Dan snijd je het in vier gelijke delen.


En pas daarna snijd je de getekende lijnen door.



Je hebt dan 8 appelflappen die je open moet strijken, met de naad naar de donkerste kleur.

Zo kun je dan 8 blokken tegelijk maken. Dat gaat echt heel snel!



Voor de kleine blokjes nam ik 5 1/4 inch lapjes, tekende op de lichte stof aan de achterkant een diagonaal kruis en naaide weer links en rechts langs de lijnen.

Vierkanten snijden en dan diagonalen en openstrijken en bijsnijden.



Dat bijsnijden deed ik met de Square me up. Dat kleine liniaaltje heeft verwarrend veel lijnen en ik moest toch 2 inch of 3,5 inch vlakjes maken, dus dat ging goed met de grote liniaal.



Inderdaad maak je de vlakjes eerst echt iets te groot.
Maar je kunt beter iets wegsnijden dan aanbreien, dus het is niet 'zonde' om iets teveel stof te gebruiken.























Eén mislukt blokje is al meer stof dan de afsnijdsels van een hele serie blokjes.


Hier kan je ook nog lezen over de Half Square Triangles, met een matentabel erbij.

http://www.blossomheartquilts.com/2015/05/hst-tutorial-eight-at-a-time/

Met kleine knijpertjes houd je alles netjes geordend bij elkaar. O, ik ben zo netjes bezig...haha! Kijk maar niet verder in de kamer! ;)



















En als je de blokjes precies op maat gesneden hebt, leg je alles neer op je strijkmat of een andere ruwe ondergrond en ga je achter de naaimachine zitten.





Ik moest toch een Featherweight testen die besteld is, dus dat kon gelijk even gebeuren!

Leg de blokjes logisch neer, het is net een puzzel!



Met een 1/4 inch voetje stik je de blokjes in groepjes aan elkaar en voor je het weet is je eerste Basket klaar!



Nog 31 te gaan....
Met de naad erbij is het precies 6,5 inch.























En om te laten zien hoe de andere Basket wordt en wat ik fout heb gedaan... de blokjes waar de spelden in zitten moeten voor een deel gebloemd en voor het andere deel groen worden. Ik moet dus nog wat blokjes bijmaken.

Voorlopig ben ik nog wel bezig, want school begint alweer. Officieel aanstaande maandag, maar de overlegjes en het klaarmaken van de jaarplanner en studieplanners beginnen nu al.

Ik ga rustig door! Want het schiet eigenlijk al heel erg op met de Suze en Sophie.....!