zondag 1 februari 2015

Lampjes voor de FW. 110V, 230V en één LED.

Ik heb het grote probleem dat er onderdelen onderweg zijn voor de naaimachines die verder wel klaar zijn. Zoals rubbers voor onder de Featherweights. En de 1/4-inch- en stitch-in-the-ditch-voet. Ook ontbraken er nog wat lampjes bij naaimachines.

Gelukkig zijn de vrouwen die een bestelling geplaats hebben erg geduldig. Zoals eentje al schreef: de machine staat al jaren stil, dus nog een weekje of wat extra maakt ook niet uit!

Maar ik wil graag weer wat machientjes kwijt, dus ik hoop dat het allemaal snel binnen komt!

De lampjes zijn nu als eerste bezorgd. Ze komen in Het Singer Winkeltje.

Ik heb meteen een test gedaan van lampjes en foto's gemaakt.

De lampjes voor de Featherweight en de meeste andere Singer naaimachines hebben een bajonet insteek en geen schroefdraad. Een bajonet-sluiting betekent erin schuiven en een kleine slagje draaien, ongeveer 1/8 van de cirkel. Dat is een klein stukje (denk aan een taart in 8 stukken...).

(Dit is het lampje voor 110V naaimachines)
De metalen onderkant van het lampje heeft twee kleine knopjes. Die moeten in de uitsparing passen in de lamphouder.

Als je de lamp wilt vervangen is het handig om de stekker uit de naaimachine te verwijderen. Dat is ook veiliger, haal in ieder geval de stroom eraf! 
Zet nu de machine op zijn kont (=het vliegwiel). Pak een zaklampje erbij. Of kijk even naar deze foto's!

Je kijkt nu van bovenaf in de lege lamphouder van de Singer 221. Onderin zie je twee contactpuntjes. Aan de zijkant zie je een gleufje in het zwarte plastic.
We gaan even inzoomen....
Het gleufje loopt  in een L-vorm! De L van...lamp! Onthoud het maar op die manier.
Dus als je de lamp in de houder steekt moet je tot het einde van het gleufje en dan met de klok mee naar rechts. Een klein stukje maar. En dan zit 'ie vast.

Verwijderen gaat natuurlijk andersom, alleen met je het lampje een klein stukje indrukken, dan tegen de klok in naar links draaien en dan kan je hem zo eruit halen.

Heb je een 110V naaimachine, dan gebruik je een omvormer om de stroom van 230V (Volt)  in Nederland om te zetten naar 110V. De 110V naaimachines komen vaak uit Amerika en daar werkt alles op 110V.
Een 110V naaimachine gewoon op ons net aansluiten, geeft een 2x zo snel draaiende naaimachine en allerlei andere problemen, waaronder ook het doorbranden van het lampje.
Ik heb daarom wat 110V lampjes besteld, want er is lastig aan te komen.

De lampjes voor de 230V naaimachines zijn gewoon te koop in de naaimachinewinkel. Omdat er toch wel vraag naar is, heb ik die nu ook in het assortiment.
Ook had ik een LED-lampje besteld. LED-lampjes zijn energiezuiniger en ze worden niet warm. Dat laatste is wel heel fijn, want bijna iedereen brandt wel eens even zijn pols aan de machine tijdens het naaien of zijn vingers tijdens het opruimen van de naaimachine. Je denkt er niet altijd aan om de machine te laten afkoelen....

Dus ik was erg nieuwsgierig naar dat LED-lampje. Ik zal de foto 's laten zien. Oordeel zelf!
Dit is het fotomodel van vandaag, het laatste project. Een Singer 221 van 19 juli 1950. Komt met een nieuw model voetpedaal, wat voor veel mensen handiger is. Ze wacht nog op nieuwe rubbervoetjes....

Dit is de machine met het oorspronkelijke lampje. Een warm geel licht. Ik heb mijn Singertjes ook met lampje aan op tafel als ik niet naai, maar wel ermee bezig ben, gewoon om het gezellige lichtje!

Nu met een LED-lampje erin....

Tja... Ik vond het niet mooi. Te blauw, te hard, geen sfeer.

Deze foto's zijn bij daglicht genomen. Om eens te kijken hoe het in de avond zou zijn heb ik een kamertje opgezocht waar de gordijnen heel donker zijn en waar iemand nog wel eens vergeet ze open te schuiven. De kamer van de jongste zoon lijkt soms wel een grot! 

Maar ideaal om eens te kijken naar het effect van LED.
Hier alleen is alleen het gewone naaimachinelampje aan.

En op deze foto alleen het LED-lampje.

Beide lampjes geven niet overdreven veel licht. Heel weinig licht, kan je wel stellen!
Voor mij is de ideale situatie een gewoon naaimachinelampje en een extra lamp erbij die goed op het werk schijnt. Dat ziet er toch heel sfeervol uit!