dinsdag 20 januari 2015

Singertjesdag bij Atelier Bep in Hall.

Zondag jl stond ik vroeg in de ochtend klaar met mijn spulletjes.
Een reserve-naaimachine, de Samsonite-beautycase met gereedschap, het koffertje met een assortiment uit Het Singer Winkeltje en mijn eigen naaispullen. Dat laatste tasje had ik thuis kunnen laten, want daar kwam helemaal niets van terecht!

Ik haalde Carla op en zonder files reden we door de natte sneeuwvlokken naar Hall, een dorpje ergens bij Apeldoorn.

Meteen bij binnenkomst bij Atelier Bep werden de eerste vragen al gesteld. En zo grappig, betroffen de problemen de vorige keer vooral de onderdraadspanning, nu was het de positie-vinger!
Veel dames hadden wel de machine schoongemaakt onder de steekplaat, maar vergeten daarna de positie-vinger weer tussen de groef van de steekplaat terug te plaatsen. En dan doet de machine het echt niet meer!

Op deze foto die ook in de handleiding staat, zie je dat A2 de positie-vinger is en B2 de uitsparing onder de steekplaat die de positie-vinger op zijn plaats moet houden.

Mijn blogje uit 2012 over de positie-vinger kan je hier vinden: (KLIK)
 
Een andere veel voorkomende vergissing is het plaatsen van de naald. De naald moet met de platte kant naar links!

En de draad moet door de naald van rechts naar links.

Om problemen te voorkomen zou je het schoonmaken van de machine moeten aanpakken als wetenschappelijk onderzoek. Bij goed onderzoek varieer je één factor tegelijk. Anders weet je namelijk niet welke factor verantwoordelijk is voor je resultaten. 
Als een boer meer licht, meer voedingsstoffen, meer warmte en meer koolstofdioxide aan zijn planten aanbiedt, gaan ze beter groeien. Maar misschien is alleen meer licht al voldoende om dat voor elkaar te krijgen!

Dus als je de steekplaat verwijdert om stof bij de transporteur weg te halen en een druppeltje olie te doneren, laat dan de naald en de ingeregen draad met rust. Plaats de steekplaat weer terug (denk aan de positie-vinger) en naai een stukje. Alles in orde? Vervang dan de naald als het nodig is. Of neem een andere kleur garen. 
Maar doe het stapje voor stapje zolang je nog niet zo vertrouwd bent met de machine.
Terwijl ik van naaimachine tot naaimachine ging, zaten de dames aan hun projectje te werken en ondertussen gezellig te praten en elkaars spulletjes te bewonderen. Is ook inspirerend, al die handwerksters bij elkaar! En de snorrende Singer Featherweightjes, allemaal met hun eigen geluid!

Natuurlijk weer genoten van de geweldige taart en later de Singertjes-soep en broodjes. De dag bij Bep is echt een verwendagje voor iedereen!

Het winkeltje daar is heerlijk om rond te kijken en je ziet er altijd wel iets! Heel verleidelijk.......


Vreselijk gelachen om het stofje met de stitcheries. Ik dacht dat dat wel makkelijk was, hup randje om een motiefje en een snel klaar quiltje. Tot ik begreep dat de stitchery nog wel geborduurd moest worden... Oei. Ik heb het toch maar gekocht, met garen erbij. 
Ik vind de patronen van Kathy Schmitz erg mooi, dus die gingen ook mee terug naar Purmerend. 
Met twee stofjes voor mijn kerstquilt-in-wording.

Het was zondag een supergezellige dag en ik kon me nuttig maken. Daar word ik erg gelukkig van!