dinsdag 8 april 2014

Lijmen.

Ik heb de lijmpen die ik op de beurs had gekocht nog niet gebruikt.

Omdat ik laatst een tutorial tegen kwam met lijm en applicaties, was ik geinteresseerd in het plakken van de randen en het lapje op de stof. Dat er laatst een hartje hopeloos scheef op een lapje terecht kwam motiveerde natuurlijk ook!

Thuis had ik deze lijm:

Uitspoelbaar met koud water. Dat was het proberen waard!

Ik had laatst een pakketje gekregen van Farmyard Quilting Designs. Een klein kussentje met een hartje, precies mijn kleurtjes!

Een paar reepjes stof aan elkaar, hartje van freezer-paper op de goede kant van de stof strijken. 
Hartje met een naadbreedte uitknippen. Randen die uitsteken naar de achterkant vastplakken met lijm. Hartje op lapje stof plakken en het geheel laten drogen onder een dik boek. Omdat ik even geen tijd had duurde dit een paar dagen.
Freezer paper eraf halen. Hartje vastnaaien.
Je ziet de lijm door de stof heen. Met een fijn naaldje is goed door de gelijmde stofranden te prikken.
Lapje in koud water uitspoelen. De lijm wordt heel zacht en verdwijnt. Gelukkig maar!

In handdoek leggen en vocht eruitdrukken. Laten drogen. En kijk: geen lijm te zien!

Het hartje is beter van vorm dan mijn eerste probeersel en zit precies waar ik het wilde hebben.
Met wat steekjes en knoopjes krijgt het lapje wat versiering.
Vanavond snel de naaimachine erbij, dan heb ik zo weer een speldenkussentje... 

Ik kan niet wachten tot ik de lijmpen uit kan proberen. Maar dit werkt dus ook! En de lijm gaat zelfs weg als het al een hele tijd is ingetrokken.

Ik vind dit beter werken dan plakvliezeline, want nu ziet het er niet zo plat uit. Applicaties moeten een beetje levendig zijn.