zondag 28 oktober 2012

Singer Featherweight: Steken overslaan en oliën. Met veel foto's!

Mijn trouwe Favoriete Singer Featherweight had wel wat kuren de laatste tijd. Regelmatig sloeg ze een steek over. Eerst zo-nu-en-dan. Maar het gebeurde steeds vaker.

Ik had al een nieuwe naald geprobeerd, zonder effect.
Ander garen.
Weer een nieuwe naald, je weet maar nooit!
Opnieuw ingeregen.
Naald opnieuw erin gezet.
Schroef waarmee de naaldhouder vastzit eerst los- en toen weer vastgedraaid.
Om helemaal gek van te worden!!

De naald presenteert de bovendraad aan de grijper onder in de machine. Dan neemt de grijper de bovendraad een rondje mee om de onderdraad heen, en klaar is weer een steekje! Kijk maar eens naar het spoelhuis als je met de hand het vliegwiel draait.

Mis je een steekje, dan pakt de grijper niet de bovendraad. Dat kan komen doordat de naald krom is en zo de draad buiten bereik van de grijper is, of omdat de timing niet goed is: de grijper komt net te vroeg of te laat langs het plekje waar de naald de draad 'aanbiedt'.

Een nieuwe naald is snel geplaatst. De timing van de machine is te corrigeren, maar dat is behoorlijk lastig! En als de naaimachine steeds hele stukken wel goed naait, lijkt het niet logisch om aan de timing te sleutelen. Er is wel informatie over dit onderwerp op internet te vinden als je dit per se wil gaan doen.....Succes ;) Ik doe het liever niet! Maar het kan nodig zijn...

Mijn Singertje is flink in gebruik de laatste tijd. Ik heb de quilt voor Zoon3 wel op latten zitten, maar wacht tot ik de hele tafel beneden voor mezelf heb om er mee verder te gaan.

En toen ik aan de beer wilde beginnen met de lapjes die ik bij Bep had verzameld, viel mijn oog op de mallenset die ik daar had uitgekozen, van Marti Michell. Die beer komt vast een keer aan de beurt, ik maakte een sterretje en nog één en een ander hexagonnetje.. Erg leuk om te doen! Het wordt een winterquilt.

Maar gistermorgen besloot ik eerst even het olieflesje te hanteren. Na een paar dagen steeds wat uurtjes naaien, mag dat wel (om de 8 uur staat in het voorschrift..)

Omdat ik bij de 2e Singer Featherweight Meeting heb begrepen dat het oliën toch niet zo duidelijk is doordat de handleiding ontbreekt bij aanschaf van de machine of in het Engels is, heb ik flink wat foto's gemaakt.

Ik heb geen foto's van de druppeltjes olie die in de gaatjes in de machine moeten, kijk vooral aan de achterkant van de naaimachine! En bij de garenwinder!


 Plaats de machine op een handdoek. 
 
Zo kan je de grijper goed zien, probeer even het vliegwiel te draaien om te zien welke metalen delen langs elkaar bewegen.



En ik denk dat voor mijn machientje het druppeltje olie bij de grijper het belangrijkst was! Want vanaf dat moment heeft ze keurig alle steekjes genaaid!!
Zet de machine op deze kant. Zo is de onderkant te bereiken.

Draai de schroef los en verwijder de onderplaat.
 
Er zijn hier veel punten om te oliën. Ik heb deze foto in groot formaat gemaakt, maar blogspot maakt er een kleintje van. Probeer met dubbelklikken een vergroting te krijgen!
 
 
 Dit is een detail van de linker bovenhoek. Moeilijk te zien dat daar nog 2 punten onder de grote stang zitten. Toch moet daar een druppeltje olie!
 
Onderstaande foto is een detail van de elektrische bedrading die in het kastje verdwijnt. Dat kastje beschermt de bedrading en is de binnenkant van de stekker aan de machine. 
 
Controleer of de bedrading hier nog goed bedekt is door de isolatie! Door jarenlang teveel oliën kan dit rubber vergaan zijn. Dan moet het elektriciteitssnoer vervangen worden!


Veeg een eventueel teveel aan olie weg.
De grove tandraderen moeten zo nu en dan wat vet. Ik gebruik vaseline.
Bevestig de onderplaat weer en zet de machine rechtop.

Onder de plaats van de garenklos zit ook een ingang naar het binnenste van de machine. Gebruik de Singer schroevendraaier!

De punt van deze schroevendraaier loopt meer toe en past goed in het sleufje van de schroef. Wees dus zuinig op de echte Singer schroevendraaiers, ook al ziet deze er niet mooi uit.

 
 Nu is de kop van de machine aan de beurt. Neem de frontplaat weg.


Je ziet dat ik ook het boekje erbij gebruik. Toch is het goed te doen, als je aan het vliegwiel draait: wat beweegt moet een druppeltje olie krijgen!


Ik adviseer je dit aan het eind van de dag te doen. Neem na afloop van het oliën een stuk keukenrol en plaats dat alsof het een lapje stof is onder het voetje van je machine. D olie kan de hele nacht zijn weg vinden en een overschot uit de kop zal op het stuk keukenrol komen en geabsorbeerd worden. Met een ander stukje keukenrol kan je nog snel je machientje een afstofbeurt geven, als er wat overtollige olie op de zwarte laklaag zit, wrijf je dat een beetje uit, dan glimt alles weer!


 
Mijn Singer Featherweight heeft de rest van de dag weer gesnord, en keurige steekjes!