woensdag 18 maart 2020

Het laatste uitstapje (voorlopig) en de laatste nieuwtjes van Het Singer Winkeltje.

Corona.... Iedereen heeft het erover, je leest bijna over niets anders meer. Het is vreselijk, bedreigend, ziekmakend, ontwrichtend. 

Maar vorige week, precies 7 dagen geleden, was het nog een beetje ver weg. En omdat we zin hadden in een uitstapje gingen we naar Amsterdam. Handgel mee, geen knuffel ter begroeting, met pinpas betalen, beetje afstand houden van elkaar en anderen. 

Op tijd afgesproken bij het Centraal Station en natuurlijk gingen we eerst uitgebreid koffiedrinken in het station, want de winkels in de stad waren nog niet eens open!
 
Saskia en Carla.

De Wachtkamer 2e Klasse was niet chique genoeg, haha. Nee hoor, we gingen naar de mooie Wachtkamer 1e Klasse, omdat het daar rustiger was.

Op de toonbank staat daar een statief met een Kaketoe die Elvis heet, vanwege de mooie kuif denk ik. 
Elvis maakte heel veel lawaai, (heeeel veel lawaai!) tot hij werd natgespoten met een plantenspuit en na deze heerlijke douche viel hij in slaap.


Het toilet daar is ook bijzonder. Ik moest er even een foto van nemen. Wat een mooie pot hè!



Nadat we weer aardig bij waren met ieders wel en wee en nog meer, liepen we naar de quiltwinkels op de Nieuwezijds Voorburgwal 95 en daarnaast, de nieuwe winkel van Petra Prins op nummer 97.

Leuk dat die twee winkels een heel verschillend assortiment hebben! Van de meer modernere stoffen en effen stoffen op nr 97 kan je binnendoor naar de winkel met de Dutch Heritage Chintz en Hindelopia. 


Dat zijn de stoffen waar ik voor het nieuwe project mee bezig ben, maar ik miste nog een klein accentje. Een snufje oranje en een beetje paars had het nog nodig en natuurlijk slaagde ik. Want in die winkel is zoveel moois te zien!



















Ik keek ook vol bewondering naar de gordijnen. Die waren mij nog niet eerder opgevallen, terwijl ze toch zoveel sfeer geven!










We zijn een stukje door de stad gaan lopen en nog ergens een broodje gaan eten.






































We vonden een plek op een terrasje en doordat de zon heerlijk scheen konden de jassen uit. Weer lopend terug naar het Centraal Station, niet door de drukkere straten, maar een beetje de bijzondere straten en omdat we allemaal uit Amsterdam komen, kwamen de verhalen vanzelf. Echt een heerlijke dag en naar nu blijkt ook een bijzondere dag, want voorlopig kan dit niet.




Ik ben medisch bioloog en het is geen verrassing dat er nu een virus is dat zoveel mensen ziek maakt en dat ook levens kost. Virussen zijn geen organismen, maar geven wel veel problemen. Zelfs het simpele verkoudheidsvirus geeft al veel ziekteverzuimdagen in Nederland. Het gewone griepvirus komt ook ieder jaar weer in een iets andere vorm langs. En nu dit corona-virus....

We volgen de adviezen van de regering op en onze school is voor de lessen gesloten. In een recordtempo heb ik leren werken met de mogelijkheden om online les te geven en materiaal klaar zetten voor leerlingen. Ook hier merk ik dat het gevoel van saamhorigheid groot is, want iedereen op school helpt elkaar om het onderwijs zo goed mogelijk te laten doorgaan.

Voorlopig zit ik dus thuis achter de Macbook om leerlingen te helpen die dat nodig hebben.

Geen uitstapjes mee, behalve vier keer per dag een rondje met het hondje. En zo nu en dan nog een wandeling door de polder. 


Stina moest van de week ook nog even mee onder de douche... Ze was nu door een 'ongelukje' zo vies dat een beetje poetsen niet meer genoeg was. Ik bespaar je even de details... 
Maar er kwam een heerlijk ruikend hondje uit de badkamer tevoorschijn, helemaal fluffie haartjes en ze kreeg zoveel complimentjes dat ze er huppelig van werd!




Op naaimachine gebied stond het dus een beetje stil door alle extra activiteiten en ook omdat ik het nieuws op de iPad en de persconferenties graag wil volgen.

Maar ik ben wel bezig met een Singer 301. Dit is de Big Sister van de Featherweight. Hetzelfde spoelhuissysteem, ook licht van gewicht, maar veel groter.




Met een handvat om te verplaatsen. Een klein opklapbaar tafeltje en een bolle faceplaat.


De machine is wel veel groter en de ruimte onder de arm ook.


Alleen de totale lengte verschilt niet veel.



Deze 301 heeft een knop waardoor de transporteur kan verzinken. Ik zal er nog een verhaaltje over schrijven van de week. 

De komende tijd gaan de workshops niet door en als iemand een naaimachine wil kopen kan dat alleen met verzenden. Het is nu even niet anders. Ik kan niet met 1,5 meter tussenruimte iets uitleggen of voordoen en we moeten allemaal denken aan onze veiligheid en die van de ander.

Wel ga ik proberen om een filmpje te posten. Ik word nog helemaal digitaal!


Drie van ons vieren werken dus nu vanuit huis. Aan de grote tafel. Waar de katten zo nu en dan langs lopen en vooral Roger om aandacht kan vragen door in je nek te klimmen. Heel leuk, maar niet altijd handig!


De jonge kat van de buren komt van hetzelfde adres als Roger. En Bailey gaat regelmatig bij ons op de tuintafel zitten om even te kijken wat wij aan het doen zijn. 



We hebben afgelopen zondagavond een paar spelletjes gespeeld, ook om even iets gezellig samen te doen in deze tijd waar zoveel verandert. 

 

Ik probeer iedere dag even tijd vrij te maken om iets te naaien. Een klein stukje maar. 


Of om boogjes te plakken van de stofjes die ik zo mooi vind. De workshop hierover wordt tot nader order verplaatst.



In deze regio is het virus nog niet zo aanwezig, maar dat gaat wel komen. Ook al zullen veel mensen er last van gaan krijgen, hopen dat het dan lijkt op een flinke griep en niet erger. We proberen gezond te blijven en dat wens ik voor jullie ook!