maandag 21 maart 2016

Trunkshow Trijntje van der Horst bij De Quiltmuis.

Het leuke van een trunkshow is dat je lekker zit en de ene na de andere mooie quilt voorbij ziet komen met een verhaal over het maken, over de lapjes, over geworstel en over successen.
Zaterdag jl was bij De Quiltmuis in Oosthuizen een trunkshow van Trijntje van der Horst uit Sebaldeburen. Dat ligt links van de stad Groningen. Links betekent westelijk.... ;)

De Paastaartjes waren helemaal aangepast aan het thema Mesthoop Quilts. Met mesthoop worden alle reepjes stof bij elkaar genoemd. Restjes en krijgertjes, van alles verwerkt Trijntje in haar quilts. Heel kleurig en met veel kleine lapjes.
Met rare stofjes die de meeste mensen niet zouden gebruiken, maar juist een heel speciaal effect hebben als ze andere kleuren versterken.
Bij sommige quilts is een keus gemaakt voor bepaalde kleuren

Of, zoals bij deze, een bepaald effect. Want het lijkt echt een kerkraam in de volle zon, met dat glas-in-lood. Ik heb ooit een cursus gedaan met glas in lood, dus dit sprak mij erg aan!

Nu ik meer ervaring heb met kijken naar quilts (het maken schiet nog niet zo op...), lukt het wel om te zien hoe zo'n patroon is opgebouwd.

Veel patronen die Trijntje gebruikt zijn van Bobbie Hunter (van Quiltville) of zelf getekend.
Deze zag ik al op het bed van een kleindochter liggen. Zo fris met dat beetje groen en heel veel roze!

Meer laat ik niet zien van de quilts van Trijntje. Je kan het beste zelf eens een trunkshow bijwonen. Om geinspireerd te raken en het spelen met lapjes eens anders aan te pakken. Je leert er al van om eens te horen hoe een andere quiltster het zoeken en combineren van stofjes tot een hele quilt aanpakt.
Na afloop lagen de quilts weer opgerold te wachten op hun transport naar Groningen.

De Featherweight van Het Singer Winkeltje die bij De Quiltmuis staat, heeft al wat seizoenen voorbij zien komen. Nu is ze op haar Paasbest!
Heel gezellig, zo'n hoekje met geel en eitjes.

Nu ga ik wat stofjes snijden, want morgen weer een bijeenkomst van de "Singermeisjes". Lapjes mee, mijn Featherweight mee. Kletsen en praten. Dat wordt weer gezellig!