woensdag 25 september 2013

Singer 222 en Singer 301.

Nu ik bezig ben met de Snowball 4 Patch quilt (en lapjes aan elkaar naai en weer doorsnijd, een kwartslag draai en weer aan elkaar naai en weer snijd), heb ik de Singer 301 op tafel staan.

Wat een heerlijke machine! Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik alle Featherweights, eigenlijk alle Singer naaimachines, goed vind werken, maar deze nieuwe aanwinst is nu even favoriet!

Helaas merkte ik dat ik al een stukje verder had genaaid dan de draad van de onderspoel lang was.. Dus even een nieuw spoeltje maken! Maar de vrijloopschroef van het vliegwiel zit muurvast. Daar ga ik mijn gewrichten niet op forceren. Dan maar de naald uit de machine en het het op die manier doen. Het zit even niet mee, het rubberen wieltje van de draad-opspoeler is verdroogd! Dat mag natuurlijk bij zo'n oude machine, maar is nu wel lastig.

De koffer met de Singer 222 staat dichtbij en de spoeltjes zijn hetzelfde. De kleine Featherweight moet nu maar een handje komen helpen en een spoeltje maken voor haar 'Big Sister'!

Zo komt het dat de twee dames naast elkaar op tafel staan.

Een goed moment om ze even te vergelijken.

Het verschil in grootte is niet eens zo groot!

Met een centimeter erbij kom ik tot het volgende: 

(In centimeter en de maten van de Singer 221-222 eerst genoemd.)

Hele plateau: 38 / 42

Van stam tot naald: 12,5 / 18,5

Van naald tot einde opklaptafeltje: 16 / 9 (deze Singer 301 heeft een kort tafeltje, ze zijn er ook langer)

Van plateau tot buik: 10 / 13

Totale hoogte: 24 / 28

Het scheelt dus steeds maar een paar centimeter. Toch oogt de Singer 301 forser door de rechte bouw, de Featherweight is sierlijker.

Ik heb meteen maar 2 spoeltjes gemaakt, want dit project is nog lang niet klaar.
Het gaat wel lekker met al die makkelijke rechte naadjes. Maar het puzzelen met de kleurtjes en het letten op de kruispunten kost toch tijd. 

Het is wel helemaal naar mijn zin!