Pagina's

zaterdag 27 juni 2015

Snelle quilt in de versnelling!

Vanmorgen Marge van 80 jaar even gesmeerd en geolied. Ik mag natuurlijk het onderhoud van mijn eigen machientjes niet vergeten!

Bovendien kon ik gelijk een motortje testen dat op 110V loopt en ook een omvormer nodig heeft. Het geluid van een opstijgende straaljager is altijd een goed teken! Dus weer een kleine naaimachine die bijna klaar is.
Nu ben ik bezig met de snelle quilt. Uitgespreid op de vloer begint het al wat te worden.
Het middenstuk zal groter moeten. Het creatieve proces kan weer beginnen. En voor de buitenrand heb ik ook al een ideetje. 

Ik zet nu de stroken aan elkaar en naai het panel er later in, deels met de machine en deels met de hand. Liefst zoveel mogelijk met de machine natuurlijk!
Ik weet dat er mensen zijn die liever met de hand werken, maar deze week had ik ineens weer zo'n last  van artrose, dat de keus snel gemaakt is. Gelukkig is de pijn nu weg (met dank aan Mr. Diclofenac) en kan ik weer alles doen. Handwerken en naaimachientjes opknappen is een goede therapie!

Morgen ben ik naar Atelier Bep en het beloofd mooi weer te worden. 
Het zal erg leuk staan, met al die kleine naaimachientjes in de tuin! 
Als je langs wilt komen om te kijken, Bep heeft de koffie altijd klaar!


woensdag 17 juni 2015

Zo moet het worden...

Hond in de tuin. Alle blokken neergelegd en met mijn voet op de juiste plaats geschoven. Dat ontziet mijn nek een beetje.

De tussenblokken liggen klaar en het schema is in orde. Nu stapelen en nummeren!

Misschien heb ik toch een beetje aanmoediging nodig...
Bang dat ik halverwege verdwaal tussen de blokken!

dinsdag 16 juni 2015

Check je voetpedaal!

Ik heb er al eens eerder over geschreven, maar ook deze keer kwam ik tijdens de Onderhoudsworkshop een condensator tegen die nog onder de naaimachine zat. En het voetpedaal dat bij deze machine hoorde had er ook eentje!
Een condensator lijkt op een batterij. Vroeger waren ze nodig om te voorkomen dat een werkend apparaat storing gaf bij andere apparaten in de buurt. De buren vonden het niet zo fijn als hun televisie een flikkerend beeld kreeg als je achter de naaimachine zat.

Een oude condensator kan gaan 'lekken' en veroorzaakt dan een toevoer van stroom naar de motor, ZONDER dat je op het voetpedaal drukt.
De naaimachine gaat dan uit zichzelf naaien! Stel dat je dan niet in de buurt bent......

Vandaag heb ik weer een naaimachine 'behandeld' en natuurlijk kijk ik dan in het voetpedaal. Een uitgelezen kans om even foto's te nemen.
Zie je die gele electradraden en de 'batterijtjes'?

Als je de schroeven losmaakt, kan je die makkelijk verwijderen.

Zo, nu zijn ze weg!

Deze gaan in de vuilnisbak!

Het voetpedaal kan weer dicht. 
Echt, het is een werkje van niks! 
Gaat sneller dan het schrijven van dit blogje.... 
En dat ging nu ook heel snel!

Morgen de naaimachine testen! Want het voetpedaal doe ik als laatste. De machine is dus bijna klaar!





zondag 14 juni 2015

Quilt-atelier 't Schaartje in Katwijk.

Vanmorgen vertrokken Marlies Wolda van De Quiltmuis en ik richting Katwijk, voor de Singer Featherweight Onderhoudsworkshop bij quilt-atelier 't Schaartje.

Ik was blij verrast door de geweldige ruimte (twee flinke lokalen) en door het licht dat van alle kanten door de grote ramen binnen kwam.
De deelneemsters installeerden zich en dronken nog een kopje koffie.

Daarna begon het onderhoud van de Singer Featherweight. Antoinette van der Ark-Schaart is de eigenaresse van de winkel (in het geel) en deed ook mee met haar naaimachientje.
De middagworkshop werd verzorgt door Marlies met het leuke naaimachientje-speldenkussen-kloshouder-pakketje. 
En het klopt dat er nu een niet-Featherweight naaimachine op tafel staat, want het was ook mogelijke alleen het middagprogramma te volgen. Al snel stonden de tafels vol met echte - en stoffen naaimachines!

De sfeer was prima en de tijd vloog om.

Wat heerlijk dat er nu weer een quiltwinkel in Katwijk is! En omdat natuurlijk meteen gekeken werd naar de werkstukken die voorbereid waren door Antoinette en helpende-vriendin Ingrid, was er gelijk vraag naar een workshop om een blockboek te maken. De datum is gepland en er is nu nog plaats!

Wil je een kijkje nemen bij 't Schaartje? Kijk voor de openingstijden op de website en/of kom op de officiële open dag, zaterdag 20 juni. Dat is volgend weekend dus al!
Een actieve en gezellige winkel met vandaag een hele goede start! Heel veel succes, Antoinette!



donderdag 11 juni 2015

Geslaagd!

Dochter is geslaagd voor de havo! Twee jaar geleden al voor vmbo en toch nog havo erachter aan gedaan, met goed resultaat!
Bij meer huizen in de straat hangt een vlag en verder in de buurt ook, heel vrolijk!

Ook geslaagd was het gisteren met de mini-Bee met Carla en Saskia. 
Drie Singertjes op tafel, productietempo lag niet erg hoog want de koffie- en lunchpauze in de tuin waren ook erg aangenaam. Het was dan ook heerlijk weer!

Lekker gekletst en plannen gemaakt. Weversmarkt in Hoorn 15 juli. En Deventer in september.

De stof voor het grote bloemenmandje gesneden. Beetje uit de losse pols, maar toch gelukt. En de meeste bloemen zitten nu vast. Als het mandje vastgenaaid is worden de onderste bloemen op de mand geappliqueerd. 
De vorm van de mand is hetzelfde als van de kleine mandjes. Ik heb nu alle blokken af, als ik goed geteld heb. Volgens mijn schetsje. Dan nog de ecru blokken snijden en hup achter de naaimachine.
Gisteravond op kraamvisite geweest bij een lieve collega die de katjes grootbrengt die gevonden zijn in de fietsenkelder van school.
Ik kon nog aardig een flesje geven! 
Deze is vandaag naar de dierenarts geweest, een beetje een snotneus!
Maar deze foto was van een paar dagen eerder, je ziet ze gewoon groeien!

Hoe groot de verleiding ook is, we nemen geen katje erbij. Maar het is zo schattig!
Komende zondag is de Singer Featherweight Onderhoudsworkshop in Katwijk. Leuk om weer bekenden en nieuwe mensen te zien!



dinsdag 9 juni 2015

Bloemenmandje.

Het gaat geweldig met de hexagonnen! Waarom moeten katten altijd op je werk gaan zitten?

Ik heb ze aan elkaar genaaid, een hengsel van een mandje geappliqueerd op stof en de hexagonnen met de Micro-Stitch vastgeschoten. Nu de bloemen appliqueren (of appliceren?) en de rest van de mand erbij maken. Dan is het middenstuk ook klaar en kan deze Super-snelle-quilt in elkaar!

Maar laat ik niet te vroeg juichen.... 't Valt meestal ergens weer tegen. We gaan het zien! Het appliqueren doe ik met de hand en het wordt echt mooi.
De 'bloemen' moeten over de rand van de mand komen te hangen.

Vanavond met iets anders bezig..... Wat er zoal op je pad kan komen! Een echte Singer 222 om te vertroetelen. Met de kwitantie uit 1959 er nog bij, fl 350,--. Geweldig!

Morgen weer een bijeenkomst van ons Randje-Per-Week-groepje. Ik denk dat we het maar het Singertjes-groepje moeten noemen, want nu is iedereen besmet met het Featherweight-virus. Ik zal niet vergeten een foto te maken van deze mini-Bee!




maandag 8 juni 2015

Hexagonnen.

Ik ben flink opgeschoten met mijn zelfbedachte 'Snel-klaar-quilt'. Alle blokjes met iets bijzonders zijn af. De tussenliggende blokken moeten 6,5x6,5 inch worden, dat is zo gesneden. Maar in het midden van de quilt moest nog iets komen. Ik wilde bloemen in een vaas. Niet zo origineel, maar voor mij nieuw om te maken. Dus ik tekende iets en het was absoluut niet naar mijn zin. Paste niet bij de rest van de blokken.

Gelukkig ging ik even op bezoek/shoppen bij de Quiltmuis en liet mijn werk en ontwerpje zien aan Marlies. En zij had gaf uitstekend advies: hexagonnetjes!

Dat was het helemaal, want tussen strakke hartjes en mandjes passen geen weelderige bloemen. Hexagonbloemen zijn strak en fleurig, dat is precies goed!

De hele middag buiten de helft van de hexagonnen met een stofje omkleed, op de ouderwetse manier met draad en naald. Ik kreeg spontaan een artrose-aanval! 

Dus daarna de andere helft binnen 10 minuten (!) met behulp van een lijmstift afgemaakt. Wat een verschil! Sneller en strakker!!

Ik stempel de hexagonnen op de stof. Je kan ze natuurlijk ook met een malletje even omtrekken, maar ik ben dol op stempeltjes!

Het uitknippen gaat vlug-vlug, als de rand maar groter of gelijk aan 1/4 inch is.

Met de lijmstift een streep. De stift in je hand houden terwijl je de stof omvouwt en vastdrukt.


Draai je werk en zet weer een streep met de lijmstift. Vouw en plak. Streep, vouw, plak, streep, vouw, plak.

Zo, dat gaat lekker vlug. 
Bij het aan elkaar naaien zet ik drie steekjes op de hoekjes, een aantal steekjes langs de zijkant en weer drie steekjes op het hoekje. Een beetje slim de route uitzoeken en het bloemetje is weer klaar.


Ik nam mijn werk gisteren mee naar de breiclub (en een zelfgebakken chocoladetaart!).

Het tasje van de Bijenkorf was wel toepasselijk voor de hexagonnetjes! Uiteindelijk heeft niemand zitten breien. Er werd wat gehaakt en ik naaide nog een bloemetje...

Want het jongste lid van de breiclub was voor het eerst aanwezig! Rosie, net 5 maanden oud. Ze vond het reuze interessant allemaal. En wij hadden ook meer aandacht voor haar dan voor het handwerken!
Ze brengt meteen de gemiddelde leeftijd flink omlaag! Welkom bij de club, Rosie!

vrijdag 5 juni 2015

De motor van een Singer Featherweight schoonmaken.

Waarom zou je je motor willen schoonmaken? Als alles het goed doet, is het absoluut niet nodig om je motor uit elkaar te halen en neem je alleen maar een onnodig risico. 
Maar als de motor langzaam draait terwijl je toch het voetpedaal helemaal in drukt, dan kan oud verdroogd smeer op de assen het tempo van draaien vertragen.

Ik ga de foto's laten zien van gisteravond, toen ik speciaal voor deze tutorial een motor uit elkaar haalde.
Misschien vind je het leuk om dat eens te zien. Misschien wil je het zelf gaan doen en heb je er iets aan. Let op: ik ben niet verantwoordelijk voor wat jij met je motor doet! Dus schat zelf in of je dit ook kan!

Dit heb ik gebruikt. Een schroevendraaier van 4mm en een nog iets kleinere. De grote schroevendraaier op de foto heb je nodig om de motor los te halen van de machine. 

(Haal de motor altijd los van de machine en de electradraden ook. Je manouvreert veel als je de onderdelen schoonmaakt en dan zou een electradraad kunnen breken.)

Verder een tangetje, een gum, wattenstokjes, tissues, motorvet en eventueel wasbezine (kerosine).

Je ziet wat teksten staan op de doek die ik als onderlegger heb. Daar staat de informatie over de lengte van de bedrading als die vervangen moet worden en een stroomschema voor de Singer. Featherweight. Vind ik handig voor als ik bezig ben!


Deze motor is een beetje apart. Het was ooit een 110V motor, maar omgezet (converted) naar 230V. Dat is wat we in Nederland gebruiken.

Draai eerst het dopje los waaronder een spiraalveer zit met een koolborsteltje.

Haal het veertje rustig omhoog. Het koolborsteltje zit eraan vast. De onderkant van het koolborsteltje heeft een holle kant. Die holling past precies op de de commulator. De koolborstels en de commulator zorgen ervoor dat de stroom vanuit het stopcontact wordt omgezet in een steeds veranderend magnetisch veld, waardoor de rotor in het midden van de motor gaat draaien.
Aan de andere kant van de machine zit ook zo'n dekseltje. Draai dat ook los en verwijder het koolborsteltje. Die koolborsteltjes slijten, maar pas als ze bijna weg zijn hoef je ze te vervangen. Heb ik nog nooit hoeven doen! Ik denk dat ze heel lang mee kunnen of je moet jarenlang dag en nacht naaien op je Featherweight.




Nu ga je het knopje verwijderen waar de riem omheen draait als de naaimachine naait. Het Engelse woord ervoor is Pully. Er zit een klein schroefje aan de zijkant.

Als het schroefje helemaal verwijderd is, kan je het knopje van de as afhalen.



De schaaldelen van de buitenkant van de motor zitten met twee lange schroeven vast.
De eerste is makkelijk te vinden. De tweede zit soms verstopt onder een klein afdekdopje. Wip dat omhoog. Hier zat ooit de groene electradraad die naar de condensator onder de Featherweight ging.

Zit daar nog een stukje groen draad, trek het met een soort stekkertje uit het gaatje. Dat kan weg. Het zwarte dopje plaats je later weer netjes terug.

Hieronder zie je het kleine zwarte dopje. Nu kan ook de tweede schroef eruit, draai hem helemaal los!
Lukt het niet zo makkelijk om hem uit de machine te krijgen, maak dan gebruik van de zwaartekracht en laat de schroef uit het gat vallen.

Nu kan je de twee schaaldelen rustig van elkaar lostrekken. Doe dat voorzichtig! De kant waar de electradraden uitsteken kan helemaal los, met het andere deel moet je even oppassen.

Met een beetje beleid haal je de electradraden door het gleufje van dit schaaldeel.





Als het deel van de behuizing niet makkelijk loskomt, kan je op de as drukken.




Nu kan ook het middelste deel van de motor eruit. Trek voorzichtig aan de as van de rotor.

Op de assen of aan de binnenkant van de schaaldelen zitten aan iedere kant twee ringetjes, vaak vastgeplakt door oud vet. Haal ze los en maak ze voorzichtig schoon. Het andere schaaldeel bevat veel electradraden en windingen. Doe daar heel voorzichtig mee! Laat het zitten en veeg alleen de losse koolstof weg van het schaaldeel. 


Maak ook de gaten in de schaaldelen waar de as doorheen steekt goed schoon, desnoods met wasbenzine. Verwijder al het oude vet en stof van de koolborstels.


Zie je in dit gaatje voor de as dat donkere vlekje? Daar zit een staafje van vilt. Als je de vetpotjes vult, loopt de Singer Lubricant via die viltjes naae de as om slijtage te voorkomen. De witte Singer Featherweights hebben dit niet, dus maak er een groot probleem van. Eén keer per jaar vul je de vetpotjes, ik laat bij een workshop altijd even een tubetje rondgaan.
Als het vet in de vetpotjes hard is, kan je met wasbenzine dat oplossen en verwijderen. Hier heb ik wel het oude vet weggehaald met een klein schroevendraaiertje.

De koolborsteltjes draaien om de commutator. Doordat de electra aan de veertjes van de koolborstels zit, wordt een magnetisch veld opgebouwd en daardoor gaat de rotor in de motor draaien. Dus de assen die aan de rotor zitten gaan draaien en aan de as zit dat zwarte knopje geschroefd waar de riem omheen zit. Dan gaat de riem draaien en de riem laat weer het vliegwiel draaien. Het vliegwiel zet uiteindelijk bovenin je machine de naald in beweging en onderin de machine de transporteur waardoor je lapjes zich verplaatsen. Maar zover zijn we nog niet...

De koperen delen van de commulator waar de koolborsteltjes langs schuren, zijn vast vies geworden en geven zwart af. Maak dit rondom voorzichtig schoon met een gum. Een gum is voor potlood en dat is hetzelfde als waar de koolborsteltjes van zijn gemaakt!
Je hoeft verder niets meer aan de rotor schoon te maken, alleen de assen en de commulator.

Is alles schoon en glanzend? Zet de ringetjes weer terug op de assen. Zet de rotor weer in het grote schaaldeel van de motor, voorzichtig tussen alle windingen.

Friemel de electradraden door het gat van het schaaldeel waar de riem straks tegenaan komt.

Doe een heel klein beetje Singer motorvet in het gat waar de as door gaat, dan glijdt het beter.
Ook aan de andere kant mag een tipje Singer vet.
Druk de delen van de motor weer aan.

Beweeg nu met je vingers de as heen en weer. Dat moet lekker soepel gaan.

Zet de knop er weer op, gaatje boven gaatje.

En draai het schroefje vast.





De twee lange schroeven mogen op hun plaats om de motor dicht te maken. Draai deze schroeven niet al te vast! Dan draait je motor ook niet lekker soepel! Vast is vast, geen kracht zetten!

Op de onderste schroef kan het kleine afsluitdopje.




Vul de vetpotjes met vet.
Er zijn er twee.




De koolborsteltjes moeten weer op hun plaats. De holle kant moet aansluiten op het koperwerk dat je met een gummetje hebt schoongemaakt. Zo past het precies op de bolling van de commutator.


Het dekseltje mag er weer op. Draai het met de hand aan! Waarom zou je het zo ontzettend strak willen dichtschroeven? Er komt echt geen motorspook uitklimmen. Dicht is dicht genoeg.


Als je de motor niet (meteen) terugplaatst, draai dan wel de bevestigingsschroef van de motor op zijn plaats. Zo raakt die niet kwijt!

Ik omwikkel altijd de electradraden met isolatietape. Eerst per stuk en dan nog samen. Voor ze op hun plaats in de machine gaan.  

Zo werkt dat dus! Resultaat: een schone, snelle motor. 
Die ligt te wachten voor het geval dat er een langzame machine binnenkomt, want de machine waar ik deze motor voor wilde gebruiken heeft inmiddels al zijn eigen motor die het weer prima doet.

Kost wel wat tijd allemaal, maar het resultaat maakt dat het het waard is!